
BALTIC MEDIA HEALTH CHECK 2018–2019T H E  B A LT I C  C E N T E R  F O R  I N V E S T I G AT I V E  J O U R N A L I S M

T H E  B A LT I C  C E N T E R  F O R  I N V E S T I G AT I V E  J O U R N A L I S M

T H E  B A LT I C  C E N T E R  F O R  I N V E S T I G AT I V E  J O U R N A L I S M

Protecting Media Freedom
DŽINA DONAUSKAITĖ • MADARA FRIDRIHSONE • MARJU HIMMA-KADAKAS •  
AIJA KRŪTAINE • ALINA LASTOVSKA 



Baltic Media Health Check 2018–2019

Baltic Media Health Check is a journalistic study that analyses trends, finances and issues of importance in the 
Baltic media markets. This publication has been created by the Baltic Center for Investigative Journalism  
Re: Baltica in collaboration with the Centre for Media Studies at the Stockholm School of Economics in Riga.

Editorial team
Authors: Džina Donauskaitė, Madara Fridrihsone, Marju Himma-Kadakas, Aija Krūtaine, 
Alina Lastovska

Help with data gathering: Elga Sīle

Editors: Aija Krūtaine, Sanita Jemberga

Language editors: Jody McPhillips, Tim Brogden, Aleks Tapinsh, Uldis Brūns 

Graphic design: Dace Eglīte

Cover illustration: Gatis Šļūka, Latvijas Mediji

Special thanks to Anders Alexandersson, Sabīne Sīle-Eglīte, Renata Mackeviciene, 
Margo Veskimägi, Oskars Rumpēters, Ģirts Ķēbers, Inga Spriņģe

Data sources: Kantar Estonia, Kantar Latvia, Kantar Lithuania, Lursoft, The e-Business 
Register of the Estonian Centre of Registers and Information Systems, Creditreform 
Lithuania

To re-publish all or part of this work, written permission must be obtained in advance.

© The Centre for Media Studies at SSE Riga

© The Baltic Center for Investigative Journalism Re:Baltica 

Riga/Tallinn/Vilnius, November 2019

T H E  B A LT I C  C E N T E R  F O R  I N V E S T I G AT I V E  J O U R N A L I S M

T H E  B A LT I C  C E N T E R  F O R  I N V E S T I G AT I V E  J O U R N A L I S M

T H E  B A LT I C  C E N T E R  F O R  I N V E S T I G AT I V E  J O U R N A L I S M



1

Baltic Media Health Check 2018–2019

Foreword from the Editor ............................................................................................................................... ���� 2

The Attention Wars  
Breakdown of trends in the most popular media outlets and their owners’  
financial indicators in 2018................................................................................................................................... ���� 3

It Really Happened 
Media events to remember from 2018-2019 in Estonia, Latvia and Lithuania....................................................... � 10

Public Media Under Attack 
How public service media in all three countries are battling pressure from politicians ........................................... �  13

Q&A with Erik Roose, CEO of Estonia’s public broadcaster ERR............................................................. �  19

Q&A with Monika Garbačiauskaitė-Budrienė, head of Lithuania’s public broadcaster LRT............... � 20

Q&A with Ivars Priede, member of the board of Latvia’s public broadcaster LTV................................ �  21

The Cost of Influence....................................................................................................................................... � 22 

TOP 5 TV Channels.......................................................................................................................................... � 29 
In the Baltics and their financial indicators

TOP 5 Internet Media Websites..................................................................................................................... � 32 
In the Baltics and their financial indicators

TOP 5 Radio Stations....................................................................................................................................... � 35 
In the Baltics and their financial indicators

TOP 5 Newspapers........................................................................................................................................... � 38 
In the Baltics and their financial indicators

TOP 5 Magazines.............................................................................................................................................. � 42 
In the Baltics and their financial indicators

CONTENTS



2

Baltic Media Health Check 2018–2019

FOREWORD FROM THE EDITOR 

By Aija Krūtaine

Newspaper publishing is Sonny Swe’s passion, 
and he went straight back to it after serving 
more than eight years of a 14-year prison 
term he was sentenced to in 2005 for bypass-

ing Myanmar’s censorship rules. Back in 2000, Sonny 
co-founded The Myanmar Times, the first foreign-in-
vested, private media organisation in Myanmar. Now he 
leads Frontier Myanmar, an English-language fortnightly 
magazine. In between, he spent eight and a half years in 
prison. “I’m always proud to be a publisher. Because I’m 
selling the news, I’m selling the truth and I’m selling the 
knowledge,” he said in 2017 in a TEDx talk in Myan-
mar’s largest city Yangon. 

When I heard him and other Burmese journalists speak 
earlier this year about their perseverance to tell the truth 
despite censorship and concern of their physical free-
dom, my first thought was how lucky journalists are in 
the Baltic countries. One can investigate and report on 
any subject without restrictions, and publish it without 
a fear of going to prison for one word, which doesn’t 
necessarily need to be wrong. Here’s rule of law, here’s 

procedures to get information from the state and its in-
stitutions, a lot of information is available here publicly, 
and journalists can always challenge refusals to share in-
formation in court. If those under media’s eye have been 
wronged or don’t like what has been written about them, 
they can also go to court.

Still, recently there have been attempts to influence 
both public and private media. Public service media are 
mostly challenged by politicians under the pretense of 
the public good and use of taxpayer’s money, while more 
often than not they simply don’t like that they’re being 
held accountable. Meanwhile, the small market with 
falling audiences makes private media financially vulner-
able, which can lead to questionable practices, such as 
paid-for articles, self-censorship and potential conflicts 
of interest when accepting outside funding. That’s why 
this year we have looked in detail at the recent attacks on 
public media, as well as what has happened with Latvia’s 
largest dailies. As these cases show, being united and not 
taking for granted press freedom is essential to protect 
it.  6



3

Baltic Media Health Check 2018–2019

In 2018:

66 The 75 most popular media outlets in the Baltics 
were owned by 43 companies (decreasing from 46 
a year ago). 27 of them were operating with a net 
profit, but 16 were in the red. 27 media houses 
managed to increase their revenues.

66 The audience increased or remained unchanged for 
22 outlets, but the majority – 43 – saw their audi-
ence decline1.

66 The most profitable media company is All Media 
Lithuania, the owner of the TV3 channel. Its net 
profit last year was 6.1 million euros, with a net 
margin of 23%, thanks to revenue growth and strict 
cost control.

66 Meanwhile Estonian media group Postimees Grupp 
(formerly Eesti Meedia), the owner of Postimees 
newspaper and website, Estonia’s Kanal 2 TV chan-
nel, several radio stations and media businesses in 
Latvia and Lithuania, recorded the biggest loss – 
8,901 million euros – across Baltic media businesses.

66 Public service broadcasters in Lithuania and Estonia 
are among the biggest media businesses by turnover, 
with a budget of approximately 39 million euro 
each.

1	  The methodology for radio audience surveys in Latvia and Estonia 
changed last year. Therefore, the reach data for 2018 is not compa-
rable with the reach data from 2017. We have evaluated changes in 
the audience for 65 titles from the 75 most popular media outlets.

Main Conclusions
In 2018, the advertising market, which is still one of the 
main revenue streams for media, continued to grow in 
all three Baltic countries. The bad news, however, is that 
the fall in media audiences continued. In 2018, fewer 
people watched, listened and read the majority of the 
most popular media titles as compared to a year ago. 

In recent years, print has been in a permanent decline. 
In 2018, television joined the club. Last year two thirds 
or 10 of the 15 most popular TV channels saw their au-
dience decline. The print media was the first to experi-
ence the change in consumer habits as the popularity 
of the internet grew and more people were getting their 
news and entertainment online. Now, as on–demand 
streaming services have become the new normal (hello, 
Netflix, Spotify, and, obviously, Youtube), linear television 
and radio have also started to feel the shift. The situation 
in radio across the Baltics is slightly harder to gauge, as 
the survey methodology in Latvia and Estonia changed. 
Therefore, the 2018 and 2017 data is not comparable. 
However, in Lithuania all of the 5 most popular radio 
stations had fewer listeners than a year ago. The grass is 
slightly greener for the internet media as seven outlets 
saw their audience grow, but it dipped for eight.

Despite falling audiences, television is still the most pop-
ular medium, followed by social media. As a result, TV 
and internet receive nearly ⅔ of the total advertising pie 
in Latvia and Lithuania. In Estonia, the money spent 
on advertising on TV and the internet is smaller, being 
around 45% of the total market. Newspapers in Esto-
nia historically have strong traditions and trust among 
readers, which has allowed them to still cash in 16% of 
total advertising spending. Last year, for the first time in 
a decade, the Baltic advertising market expanded above 
300 million euro, but it’s still approximately 25% below 
its peak (406 million euro in 2008). 

THE ATTENTION WARS

Which were the most popular media outlets in the Baltic countries 
in 2018 and what is happening with their audiences and their 
owners’ finances?

By Aija Krūtaine



4

Baltic Media Health Check 2018–2019

IN 2018
75 most popular media titles 

across Estonia, Latvia and Lithuania 
in

TV      Internet Media      Radio      Newspapers      Magazines

were owned by 43 companies 
(–3 compared to 2017) 

AUDIENCES

Increased  
for 19 outlets	
	

Declined  
for 43	

Remained un-
changed for 3	
	

Not available  
for 10 outlets

↑ –↑ ↑

27 were profitable (–4) 27 increased their turnover (+7)

16 made losses (+1) 16 saw their turnover decline (–10)

2 TV stations in Lithuania

	 TV3, LRT

1 TV station in Estonia

	 ETV

1 magazine in Estonia

	 KROONIKA

4 magazines in Lithuania

SAVAITE, PRIE KAVOS, JI, 
SAVAITE.NAMIE IR SODE

3 newspapers in Lithuania

LIETUVOS RYTAS,  
VAKARO ŽINIOS, RESPUBLIKA

1 newspaper in Estonia

	 ÕHTULEHT

1 online news site in Lithuania

	 TV3.LT

3 online news sites in Latvia

DELFI.LV, LSM.LV, DIENA.LV

3 online news sites in Estonia

DELFI.EE, POSTIMEES.EE, ERR.EE

WINNERS IN THE AUDIENCE WARS IN 2018:

Source: Kantar, company annual reports, author’s estimates. Data compared with 2017

FINANCES

Newspapers Under Transformation
Newspaper publishers have operated with losses for years 
and have not been able to compensate for lost advertis-
ing revenues and falling audiences. This has now resulted 
in the decision of some publishers to either cut the num-
ber of print editions or cease publication.

In 2018, six of the 11 publishers who produced the 
most popular newspapers, operated with losses. Seven of 
these publishers saw their turnover decline. In this mor-
bid market situation, the publisher of the most popular 
Lithuanian daily, Lietuvos rytas, decided that it would be 

published three times a week from 2020 (on Tuesdays, 
Thursdays and Saturdays), instead of the current five edi-
tions. Its publisher reached nearly a million euro in losses 
in 2018. The paper plans to focus on investigative, ana-
lytical and social journalism, and develop its news portal 
lrytas.lt.

Meanwhile, Achemos grupė has decided to stop pub-
lishing the Lietuvos žinios daily (not among the TOP5 
most popular titles). “Lietuvos žinios has been operating 
at a loss for a long time and it was decided not to give 
it a go,” Mindaugas Deksnys, CEO of Achemos grupė, 

http://lrytas.lt/


5

Baltic Media Health Check 2018–2019

commented on the decision. 

In Latvia, too, the business daily Dienas Bizness an-
nounced that it would turn into a weekly publication 
next year. It has operated with losses ranging between 
30,000 – 280,000 euros for the past seven years. 

Among the most popular newspapers in Latvia, only one 
of the TOP5 is a daily (Latvijas Avīze), while the others 
are weeklies. Latvia stands out among its neighbours as 
three of the most popular newspapers in 2018, same as 
in 2017, were Russian language publications, with MK – 
Латвия keeping its spot at the top. The average number 
of readers of one MK – Латвия press edition is three 
times that of its closest rival, so it’s unlikely that it will 
be toppled from its #1 position any time soon. Latvi-
an language papers Latvijas Avīze and Ievas Virtuve were 
ranked #2 and #3 in 2017, but were pushed to the bot-
tom of the TOP5 in 2018.

All is steady in Estonia, where Postimees is still the news-
paper with the highest average number of readers for one 
press edition, while Õhtuleht has the highest circulation. 
Four of Estonia’s most–read newspaper titles are pub-
lished by Ekspress Grupp (Ekspress Meedia is its subsidi-
ary and it also owns 50% of Õhtuleht Kirjastus), which 
showed strong growth in its revenues last year, while it’s 
net profit dropped. 

Postimees Grupp, the publisher of Postimees, is one of the 
biggest media groups in the Baltics. Last year its revenues 
grew to nearly 53 million euros, while its losses jumped 
to 8,9 million euros, making it the largest loss maker 
among the Baltic media owners. The group changed its 
financial reporting period, therefore these numbers are a 

result of business activities over 16 months (from Janu-
ary 1, 2018 to April 30, 2019). In 2017, Postimees Grupp 
operated with a loss of 6,8 million euros. In its finan-
cial report, Postimees Grupp doesn’t explain the reason 
for the loss. However, it shows that its labor costs and 
costs of services purchased for sale increased significant-
ly, resulting in a gross loss of almost 3 million euros. The 
group also underwent restructuring during the last year. 
It separated its classified ads business (which was sold 
in August 2019) and created a new holding company 
for its media businesses. Andrus Raudsalu, CEO of the 
Postimees Grupp, was quoted by the public broadcaster as 
saying that the company is aiming to reduce losses and 

Media audience* in the Baltic countries in 2018

Estonia     Latvia     Lithuania 

* Daily reach (%) - �e average number of people reached daily, as a percentage of a target group (people aged 15-74)

Watch TV

Use social media

Listen to the radio

Read print media

78.3
71.2

84.0

57.1
50.2

54.0

59.1
45.8

49.9

28.3
23.4
23.9

Source: Kantar Media Day Survey

Changes in audience in 2018

Audience across 
the most popular 

GREW FELL DIDN’T 
CHANGE

TV channels ↑3 
(–4)

↓10 
(+2)

→2  
(+2)

Internet media 
websites

↑7 
(–1)

↓8 
(+3)

→0  
(–2)

Radio* – ↓5 –

Newspapers ↑4 
(–1)

↓10 
(+1)

→1  
(0)

Magazines ↑5 
(+2)

↓10 
(–2)

→0

Source: Kantar, Baltic Media Health Check 
*The methodology for radio audience surveys in Latvia and Estonia 
changed last year. Therefore, the reach data for 10 radio stations (five in 
each country) is not comparable. Data compared with 2017

https://www.15min.lt/verslas/naujiena/medijos/lietuvos-ziniu-dienrascio-nebeliks-921-1135826


6

Baltic Media Health Check 2018–2019

break even at some point, but that he doesn’t anticipate 
the group starting to make a large profit.

Upswing for Magazine Publishers

While the magazine audience is declining too, the fi-
nancial situation of magazine publishers is better than 
that of newspapers. Revenues grew for six media houses 
and of the nine publishers which produce the most–read 
magazines, only one – Õhtuleht Kirjastus – operated with 
losses. 

Magazine publishers in Lithuania can be particularly 
happy as four of the five most popular magazine titles 
saw their average number of readers increase last year. 
Lithuania’s magazine market has also seen the entrance 
of a new player in recent years. Media bitės bought the 
Žurnalų leidybos grupė publishing business in October 
2017, and publishes the Žmonės weekly magazine and Ji 
(both among the five most read magazines in Lithuania), 
the Laimė monthly and the Žmonės Legendos quarterly. 
It is among the fastest growing media businesses in Lith-
uania and has ventured into new business segments. In 
2018, Media bitės’ turnover reached nearly 5.5 million 
euro and its net profit was 400,000 euro. 

“We have the ambition of becoming the biggest media 
house in Lithuania,” says Tomas Balžekas, co–owner and 
general director of Media bitės. He foresees that the print 
market will consolidate and says that good trends can be 
observed in the weekly magazine niche, while there are 
bad trends for monthly and daily print. 

“We are building multi–platform business with well–
known press brands. We mainly focus on Žmonės, our 
very well–known brand. After we acquired it, it became 
not only the most read print weekly, but also an online 
news site, online cinema service, book e–shop and pho-
to agency. We are a strong brand, not a brand on one 
platform. We believe the future belongs to strong brands 
that operate on many platforms and have well balanced 
revenue sources,” says Balžekas.

Latvia’s magazine powerhouse, Žurnāls Santa, which 
owns four of the most popular magazines and also one of 
the most popular newspapers, saw its profit increase last 
year despite a slight decline in turnover. Žurnāls Santa 
is certainly a success story among the Baltic publishing 
houses, as it continues to operate with a steady net profit 
margin of 15–20%, even in a declining market. 

In 2019, it launched an online website where it publishes 
some content from its more than 20 magazines, as well 
as new content in a bid to reach a wider audience. With-
in six months of its launch, the santa.lv website reached 
the TOP20 of the most visited websites in Latvia. 

In Estonia, the magazine market has traditionally been 
smaller than the newspaper market. This might change 
as Ekspress Meedia took over the publishing of seven 
magazines in June 2018, including Estonia’s most wide-
ly read title Kroonika, from publishing house Ajakirjade 
Kirjastus (which it co–owned). “The main objective of 
this change was to provide a better outlet for the content 
of print periodicals and to support the collaboration of 
periodicals with existing strong web platforms,” Ekspress 
Grupp, which owns Ekspress Meedia, said in its 2018 
annual report. The magazine titles acquired by Ekspress 
Meedia are part of the Delfi paid–for content package.

The year 2018 was also a good year for the Swedish Bon-
nier–owned publisher Äripäev. Its turnover reached a re-
cord 15.3 million euro, surpassing its previous pre–crisis’ 
highs. Äripäev publishes two of Estonia’s most popular 
magazine titles (Imeline Teadus and Imeline Ajalugu), 
while its flagship publication is Äripäev, a business daily. 

In recent years, Äripäev has worked actively on diversifying 
its revenue streams: it organizes conferences, holds training 
and also launched a radio station. In 2017, it acquired an 
IT training centre which doubled the company’s training 
revenues in 2018. The company stated in its annual report 
that the revenue from events (conferences and trainings) 
in 2018 exceeded Äripäev’s revenue from advertising as a 

Distribution of advertising expenditure in each Baltic Country in 2018

Estonia Latvia Lithuania 

D
irect M

ail  8
.8

%

Radio
10.9%

Outdoor
15.5%

Newspapers
16%

Internet
19.4%

TV
25.3%

Cinema
0.6%

N
ew

spapers
4.2

%

M
agazines
4.1%

Outdoor
11.2%

Radio
13.3%

Internet
23.1%

TV
41.3%

News-
papers
7.4%

Radio
9.1%

Outdoor
11.4%

Internet
18.1%

TV
44.5%

M
agazines   7.2%

M
agazines   6.3%

Cinema
1.4%

Source: Kantar



7

Baltic Media Health Check 2018–2019

result. Äripäev has also been steadily increasing its subscrip-
tion revenue, including from digital subscriptions. Sub-
scriptions are Äripäev’s most significant revenue stream and 
generated 6.2 million euro last year. 		

The Challenging Future 

Television has a very strong position in the media mar-
ket, but the next few years will be challenging. The 
popularity of on–demand video services, coupled with 
changes in demographics, means that drops in audiences 
will likely become more profound in the nearest future. 
Some market players, such as All Media Baltics and pub-
lic broadcasters, have been investing in the development 
of web platforms, so that their content is available on–
demand. 

TV broadcasters top the largest media companies by 
turnover. Television also means a good profit. All Media 
Lithuania, All Media Latvia, and Laisvas ir nepriklauso-
mas kanalas in Lithuania were the most profitable Baltic 
media companies in 2018.

Late 2018, All Media Lithuania acquired Tipro Group, 
which manages more than 40 specialized online portals. 
This move has helped All Media Lithuania to double its 
online advertising revenue. 

“Today, we are the only media group in Lithuania which 
can offer an integrated advertising package – it com-
bines advertising on TV, the internet and radio. Strict 
control of our costs is also in the genes of our compa-
ny, which together with revenue growth enables us to 
achieve the desired profit growth results,” the business 
daily Verslo žinios quoted Laura Blaževičiūtė, chairman 
of the board of All Media Lithuania, commenting on 
the record profit. The company sees a growing demand 
for TV advertising, therefore it is planning to review 

the pricing of TV ads, said Blaževičiūtė. That would 
put it in a good spot for continued revenue and profit 
growth.

TV is also a consolidated market, dominated by large 
media groups. Last year, as in 2017, two companies – 
All Media Baltics and Latvian Baltijas Mediju Alianse – 
each owned four of the most popular TV channels across 
the Baltics. Lithuanian Laisvas ir nepriklausomas kanalas 
owns two popular TV channels. 

In 2018, only public broadcasters in Lithuania and Es-
tonia, and Lithuania’s TV3, managed to increase their 
audience. While the two most watched TV channels in 
Lithuania and Latvia  are quite close to each other when 
it comes to their viewing share, in Estonia the gap be-
tween ETV, the most popular TV channel, and Kanal2 
and TV3 expanded in 2018. The Estonian public broad-
caster was well ahead of its peers with a consolidated 
share of viewing of 14.7 percent in 2018. 

Financially, the broadcasters are also in a very sound sit-
uation. Only 3 of the 12 owners of the most popular 
TV channels saw their revenues decline. Three compa-
nies – Latvia’s and Lithuania’s public broadcasters, and 
Lithuania’s Lietuvos ryto TV – were the only businesses 
that operated with losses.

Challenging times may also be ahead for radio. Podcasts 
have been the hottest topic in media business for the past 
2–3 years, and almost everybody is talking about launch-
ing audio products. Delfi, Äripäev, 15min.lt are just a 
few of the media that have launched podcasts or related 
products within the last two years. The hype is high, but 
the data shows that, so far, podcasts are an important 
product for a small niche audience, says Margo Veskimä-
gi, head of Kantar Baltic offices. 

Changes in advertising spending by media type, 2018 vs 2017

Estonia     Latvia     Lithuania Source: Kantar

-15

-12

-9

-6

-3

0

3

6

9

12

TV Internet Radio Newspapers Magazines

3.1%

0.5%

9.1%

-0.4%

-3.4%

2.7%

8.6%
10.2%

1.9% 1.5%
3.2% 4.0%

7.1%

1.2%

-12.5%



8

Baltic Media Health Check 2018–2019

Nonetheless, on–demand services are likely coming after 
radio as well. The falling audiences of Lithuania’s 5 most 
popular radio stations might be the precursor of what 
may be expected. However, despite the negative changes 
in audiences, Lithuania’s radio companies have still man-
aged to increase both their revenues and net profit.

Steady Online Media

Internet media are in a more favourable situation when it 
comes to their audiences, as seven of the 15 most popular 
portals were visited last year by more people than in 2017. 
The biggest player across Latvia, Lithuania and Estonia in 
2018 was Delfi again, which is owned by Ekspress Grupp. 
Meanwhile, Postimees Grupp owns the second most popu-
lar online news site in each country. 

Their financial results are a mixed bag. Delfi was profitable 
in Lithuania and Estonia but generated a loss in Latvia in 
2018. Postimees Grupp’s portals were losing money in Lat-
via and Lithuania, while Estonia’s results are unknown. 

In Latvia, Postimees Grupp’s internet media website tvnet.
lv suffered a loss of more than 1 million euro last year. 
The tvnet.lv website also suffered losses the previous year. 
In a bid to shake it up, Postimees Grupp changed its man-
agement and draw up a five–year development plan, but, 
judging from the financial results, it is not yet bearing fruit.

Both Delfi and Postimees have introduced paywalls in Esto-
nia, and Delfi launched subscriptions in Latvia and Lithu-
ania this year as well. They have publicly claimed that they 
are encouraged by the results, but no numbers have been 
released. 

When it comes to subscriptions, the perception of value 
that users get from the service is at the core of making it 

successful. In Lithuania, the Delfi subscription offers trans-
lated articles from The Economist, The Harvard Business 
Review and Bloomberg. In Estonia, the package includes 
articles from Ekspress Meedia newspapers and magazines, 
while in Latvia it includes original content across various 
topics. It is not yet known if and when the owners of Pos-
timees Grupp will move to launch a paywall in Latvia and 
Lithuania, as well.

In recent years, both groups have been investing heavily in 
their technological platforms and original content creation. 
Delfi has managed to increase its revenues by 32% com-
pared to 2015, but the tvnet.lv turnover actually dropped 
by 15% during the same period. 

The internet sites of public broadcasters in Latvia and Esto-
nia along with TV3 online website in Lithuania can boast 
the fastest growth in audience last year. The tv3.lt website 
increased its average number of visitors per day by 71%, 
while the audience of public service media sites in Latvia 
and Estonia increased by 56% and 31%, respectively.

Many say that high quality content will differentiate the 
winners from the losers as audiences continue to decline 
across existing media channels. Loyal readers, viewers and 
listeners should certainly not be underestimated. 

“In recent years, we have observed a trend that our sub-
scription results are stable, but retail sales are declining,” 
says Jānis Lecinskis, finance director of Žurnāls Santa. “We 
expect this dynamic to continue, and the significance of 
loyal subscribers to grow more prominent. An increase in 
magazine prices is also unavoidable,” he concluded.  

Perhaps this is a tip for other media – to do what they do 
best and to charge what it costs.6

The largest Baltic media companies by turnover in 2018

Country Company Category Turnover in 2018 (euro)

1 Estonia Postimees Grupp TV, print, online, radio 52,973,000
2 Estonia Eesti Rahvusringhääling Public broadcaster 39,300,000
3 Lithuania Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija Public broadcaster 38,865,029
4 Lithuania All Media Lithuania, UAB Commercial broadcaster 26,214,002
5 Lithuania Laisvas ir nepriklausomas kanalas, UAB Commercial broadcaster 24,647,000

Source: Company annual reports

The most profitable Baltic media companies in 2018

Country Company Category Net profit in 2018 (euro)

1 Lithuania All Media Lithuania, UAB Commercial broadcaster 6,109,538
2 Latvia All Media Latvia, SIA Commercial broadcaster 2,870,303
3 Lithuania Laisvas ir nepriklausomas kanalas, UAB Commercial broadcaster 1,793,000
4 Lithuania M–1, UAB Radio 1,499,261
5 Latvia Žurnāls Santa, SIA Magazines 1,343,242

Source: Company annual reports



9

Baltic Media Health Check 2018–2019

Owners of the most popular media across the Baltics ranked by turnover in 2018

Country Company Number 
of media 
outlets 
owned

Turnover 
in 2018 
(euro)

Turnover 
change 
2018 vs 
2017

Net profit/
loss in 2018 
(euro)

Net 
profit/loss 
margin in 
2018

1 Estonia Postimees Grupp, AS 4 52,973,000 40.1% -8,901,000 -16.8%
2 Estonia Eesti Rahvusringhääling 3 39,300,000 6.4% 1,005,000 2.6%
3 Lithuania Lietuvos nacionalinis radijas ir 

televizija
2 38,865,029 8.5% -796,735 -2.1%

4 Lithuania All Media Lithuania, UAB 2 26,214,002 6.4% 6,109,538 23.3%
5 Lithuania Laisvas ir nepriklausomas kanalas, 

UAB
2 24,647,000 -5.0% 1,793,000 7.3%

6 Estonia Ekspress Meedia, AS 6 21,380,704 13.5% 478,925 2.2%
7 Latvia Latvijas Televīzija, VSIA 2 19,556,153 6.7% -733,506 -3.8%
8 Latvia All Media Latvia, SIA 2 18,617,426 0.8% 2,870,303 15.4%
9 Estonia Äripäev, AS 2 15,262,000 5.1% 558,000 3.7%

10 Estonia All Media Eesti, AS 1 14,472,298 3.6% 584,782 4.0%
11 Estonia Õhtuleht Kirjastus, AS 3 11,684,301 29.1% -178,747 -1.5%
12 Latvia Latvijas Radio, VSIA 2 9,979,580 8.8% 162,628 1.6%
13 Lithuania Delfi, UAB 1 8,768,616 -7.6% 1,242,866 14.2%
14 Latvia Žurnāls Santa, SIA 5 7,131,909 -3.2% 1,343,242 18.8%
15 Latvia Izdevniecība Rīgas Viļņi, SIA 2 5,902,865 -1.6% 81,400 1.4%
16 Lithuania Lietuvos rytas, UAB 1 5,691,087 -11.5% -990,234 -17.4%
17 Lithuania 15min, UAB 1 5,561,509 32.6% -277,711 -5.0%
18 Lithuania Media bitės, UAB 2 5,457,861 280.8% 397,617 7.3%
19 Latvia Latvijas Mediji, AS 1 4,505,439 -0.6% -479,057 -10.6%
20 Lithuania Savaitė, UAB 2 4,246,583 10.7% 590,941 13.9%
21 Latvia Delfi, AS 1 4,038,560 1.6% -444,006 -11.0%
22 Lithuania M-1, UAB 2 3,874,457 10.5% 1,499,261 38.7%
23 Lithuania Diena Media News, UAB 1 3,414,989 15.3% 567,014 16.6%
24 Latvia Radio SWH, AS 1 2,927,118 8.6% 101,959 3.5%
25 Estonia Pirmais Baltijas Kanāls, SIA 2 2,870,145 -4.0% 648,062 22.6%
26 Lithuania Lietuvos ryto televizija, UAB 1 2,816,735 -8.1% -577,481 -20.5%
27 Latvia Zīme, SIA 2 2,785,078 -12.7% -151,154 -5.4%
28 Lithuania Lrytas, UAB 1 2,444,681 -7.4% -247,015 -10.1%
29 Latvia TEM LV, SIA 1 2,282,369 8.8% 157,092 6.9%
30 Latvia Dienas Mediji, SIA 1 2,197,745 -5.1% -515,870 -23.5%
31 Latvia TV Net, SIA 1 2,078,875 1.7% -1,035,253 -49.8%
32 Estonia Mediainvest Holding AS 1 2,071,629 18.1% 353,256 17.1%
33 Estonia Ühinenud Ajakirjad, OÜ 1 2,004,797 5.8% 206,017 10.3%
34 Lithuania Respublikos leidiniai, UAB 2 1,955,292 -11.2% -47,583 -2.4%
35 Latvia Radio Skonto, SIA 1 1,631,698 8.1% 155,869 9.6%
36 Latvia EHR Mediju Grupa, SIA 1 1,513,450 -21.7% -37,540 -2.5%
37 Latvia Izdevniecības nams Print Media, 

SIA
1 1,145,595 -0.1% 312,519 27.3%

38 Lithuania Radiocentras, UAB 2 1,090,548 67.1% 269,474 24.7%
39 Lithuania SS Leidyba, UAB 1 1,049,336 -7.9% 13,086 1.2%
40 Lithuania Naujienų centras, UAB 1 743,395 23.1% 613 0.1%
41 Lithuania Flobis, UAB 1 430,039 -4.7% -11,195 -2.6%
42 Estonia Taevaraadio, AS 2 320,068 29.8% 102,113 31.9%
43 Estonia Balti Autorite ja Leviliit 1 203,649 4.0% 24,585 12.1%



10

Baltic Media Health Check 2018–2019

IT REALLY HAPPENED
Things to remember about Baltic media in 2018-2019

ESTONIA

1. Owner of Postimees Grupp sells its classi-
fieds business

The owner of Estonia’s largest media group Postimees 
Grupp (previously known as Eesti Meedia), UP Invest, 
reshuffled ownership of its media companies at the be-
ginning of 2019 and spun off its classified ad business 
into a new company, Baltic Classifieds Group. It was sold 
to the London-based private equity fund Apax Partners 
in August 2019. Postimees Grupp previously owned such 
classifieds portals as KV, City24, Soov, Autoplius and oth-
ers across all three Baltic countries. In 2017, the revenue 
from those  portals made up 20% or nearly 19 million 
euros of Postimees Grupp’s consolidated turnover. UP In-
vest said it was planning to use the funds  from this sale 
to expand other group companies, including its media 
businesses. 

2. Media groups and their owners seek new 
horizons

There have been several other notable acquisitions by 
media groups and their owners in 2019. In March, 
Ekspress Grupp bought the Lithuanian technology and 
innovation conference company Login Conferences and 
Estonian digital outdoor advertising company Linna 
Ekraanid. In June, it acquired the Latvian ticketing ser-
vice platform, Biļešu Paradīze. Hot on its heels, UP Invest 
announced the same month it became the sole owner of 
Apollo Group, which owns cinemas, stores and restau-
rants in Estonia. In July it announced it was entering 
outdoor media market through the purchase of a compa-
ny called Digital Future. And in October, UP Invest said 
it was buying Baltic Ticket Holdings, another popular 
ticketing service platform operating in the Baltics.

Janek Veeber, the co-owner of the Õhtuleht Kirjastus pub-
lishing house said in May he was selling his shares (50%) 
in the enterprise to a holding company Alexela Grupp, 
which is energy, real estate and metal investment com-
pany. Ekspress Grupp, the other co-owner, will keep its 
50% share in the publisher. Meanwhile, Ekspress Grupp’s 
owner Hans H. Luik has entered the short-term lending 
business by opening e-marketplace Compara. 

3. ERR will get a new television centre

After years of pleas from the Estonian Public Broadcast-
ing (ERR) Estonian government decided in August to 

allocate 22 million euros for the planning and construc-
tion of a new television centre. ERR has been struggling 
with the depreciated television house for more than a de-
cade. The conditions have turned from bad to worse and 
technical obsolescence is threatening to interrupt broad-
casting. The proposed TV building would accommodate 
400 workplaces. The existing TV buildings would be 
sold, and funds raised from that sale would be used for 
the construction of the new television centre.

4. Calls for new taxation rules 

The Estonian Association of Media Enterprises, which 
comprises the country’s largest media groups, is calling 
for changes in taxation to give media business more 
room to breathe. The association wants the government 
to introduce a new digital tax under which would force 
global tech giants such as Facebook and Google to pay 
a tax of 3-5% on their advertising revenue earned in Es-
tonia. Local players argue that they pay 4.5 times more 
in taxes than their global competitors. The association 
has submitted its proposal to the Ministry of Finance, 
which will need to decide what to do. Media groups are 
also lobbying for a reduction of VAT applied to digital 
subscriptions from the current 20% to 9%. They claim 
the VAT rate cut would allow them to bring down sub-
scription prices. 

5. Bye-bye Tallinn Television

The municipal television channel Tallinna Televisioon 
(TTV) was shut down by the new city mayor Mihhail 
Kõlvart. The channel was established in 2007 with the 
official purpose to cover local events in Tallinn. Most of 
the time, however, it served as a platform  for the center 
party Keskerakond to promote the party’s leader and the 
former mayor of Tallinn, Edgar Savisaar. Citizens of Tal-
linn accused the channel of wasting taxpayers’ money. 
After Savisaar was suspended from the position as the 
mayor of Tallinn, and Taavi Aas took on the position 
of the acting mayor in 2015, the TTV content became 
more balanced. The TV channel stopped broadcasting 
on October 1st, 2019, but its legal owner will continue 
to operate as a production company offering programs 
for other TV channels to air. ■

By Marju Himma-Kadakas, Aija Krūtaine 



11

Baltic Media Health Check 2018–2019

1. Judges rule in favour of journalists

In April 2019, the Supreme Court ruled that a muni-
cipality is obliged to disclose information to journalists 
about the use of municipal money in commercial en-
terprises and societies which it co-owns. In late 2017, 
the Baltic Center for Investigative Journalism Re:Baltica 
filed a case against the Riga City Council as it refused 
to reveal the amount of money it was spending at Riga.
lv and on what. The latter is a non-government organi-
sation established by the municipality to inform society, 
but which in effect, actively promoted former city mayor 
Nils Ušakovs. The city council justified its refusal on the 
grounds of protecting trade secrets and personal data. 

The Administrative Court ruled in favour of the journal-
ists, but the city appealed. The Supreme Court upheld 
the ruling. As the council was forced to open the budget 
files, Re:Baltica was able to establish that Nils Ušakovs’ 
party Harmony had spent at least 3.7 million euro in the 
last five years employing people associated with the par-
ty, who in some cases had questionable personal qualifi-
cations, and more often than not, actually did no work. 

2. New ombudsman 

In late 2018, the largest media industry associations and 
market players established a new ombudsman (the Me-
dia Ethics Council) with the hope of creating an effec-
tive and industry-respected self-regulator. The activities 
of the ombudsman are driven by a comprehensive code 
of Media Ethics that protects freedom of expression, 
diversity of information and views, editorial indepen-
dence, media credibility and so forth. Its primary task 
is to assess complaints from the media and the public 
about possible violations of media ethics. It currently has 
23 members and has reviewed three complaints. 

3. Where is the money?

Latvia’s public broadcasters, LTV and Latvian Radio, are 
legally obliged to exit the advertising market in 2021. 
There’s just one ‘but’. It is not clear whether the Latvian 
public broadcasters will receive the state funding needed 

to compensate for the loss of income from advertising. 
The Ministry of Culture estimates that the budget for 
public broadcasters should be increased by at least 7.2 
million euro in 2020 and at least 14 million euro per 
year in 2021 and beyond. Meanwhile, the Latvian gov-
ernment has earmarked an additional allocation of just 
5.5 million euro for public TV and radio next year. The 
Latvian public broadcasters have the smallest budget in 
the Baltics. Demoralised by a lack of money and the 
changes in management of recent years, public broad-
casters will continue to be weakened in an already unfa-
vourable media market, unless they receive the required 
funding. 

4. Press fights for subsidies 

Latvian publishers can breathe for another year as the 
government has decided to continue to subsidise postal 
deliveries of the press by the national postal company, 
Latvijas Pasts. While the market for newspapers has con-
tinued to shrink, around 60% of the cost of delivering 
the press to subscribers has been covered by the state 
funded Latvijas Pasts. The arrangement was set to expire 
this year, but the Latvian Association of Press Publishers 
voiced their concerns that many print media would die 
if the subsidy was cut (5.7 million euro in 2020). Af-
ter some debate, the government decided to extend the 
existing arrangement at least until the end of next year. 
What then? No one knows. 

5. End of an era in All Media Latvia

Baiba Zūzena, the CEO of media group All Media Lat-
via, which owns the leading commercial channel TV3 
among many other things, suddenly resigned in August 
2019. She was at the helm of the company for over a 
decade during which All Media Latvia acquired anoth-
er popular commercial channel, LNT. Now the entire 
group, All Media Baltics, is managed by Christian Ant-
ing, who was previously responsible for the group’s digi-
tal transformation initiatives. ■

By Madara Fridrihsone

LATVIA



12

Baltic Media Health Check 2018–2019

1. Welcome, paywalls!

In September, Lithuania’s most popular online news 
portal Delfi.lt launched its new freemium product 
DelfiPlius (Delfi Plus), which in practice means a partial 
paywall. Delfi’s new content platform offers paying 
subscribers the possibility to read additional content, 
exclusive op-eds by well-known public figures, and 
translated articles from Bloomberg, Harvard Business 
Review and The Economist. DelfiPlius also allows authors 
to create content, publish it on Delfi.lt and receive a 
fee for their contribution. Lithuania was the last of the 
three Baltic countries for Delfi to introduce a freemium 
product. (The regular pricing varies across the Baltic 
countries, it’s 1,99 euros per 4 weeks in Latvia, 7,99 
euros per month in Lithuania and 9,99 euros per month 
in Estonia.) Delfi.lt is the only popular online news 
portal (except for the specialised business daily Verslo 
žinios) that has introduced a paywall in Lithuania. The 
platform’s development was partly funded by the Google 
Digital Initiative. 

2. To court over Facebook posts

After two Lithuanian journalists on their personal social 
media accounts criticised a rumoured government plan 
to consolidate all the national media regulators into a 
new institution, ministers decided to test whether the 
journalists had overstepped the boundaries of ethics. 
The government denied such a plan existed and asked a 
special journalistic ethics inspector to evaluate whether, 
by disseminating unverified information, the journalists 
had broken the law, as well as the rules of journalistic 
ethics. The inspector concluded that the journalists were 
acting within the limits of freedom of expression and 
had enough information from various sources to support 
their claims and express opinions. The government office 
decided to challenge the inspector’s decision in court, 
where the inspector’s findings were upheld.

3. Journalists demand access to public 
information 

Journalists from all the major Lithuanian newsrooms 
united against the government’s decision to cut off access 
to public registries databases, which contain information 
about companies and other legal entities, property, etc. 
In the past, journalists had free access to public registries, 

but since September 2018, their access has been 
restricted. The officials responsible for this argued that 
data had been provided to journalists unlawfully and that 
continuing to do so may not be in compliance with the 
General Data Protection Regulation (GDPR). Moreover, 
the prime minister Saulius Skvernelis claimed that media 
organisations are businesses which should purchase the 
data like everyone else. Access to public registries is 
crucial for journalists, and such fees would significantly 
increase the costs of investigations. Following protests, 
the government provided temporary access to some data. 
Still, Lithuanian journalists are unable to access historical 
data about corporate shareholders and data on real estate 
owners, which makes some investigations impossible. 

4. National dailies going down

2019 was extremely depressing for the Lithuanian 
national dailies – all market players were reporting losses. 
As a result, one of the oldest Lithuanian daily newspapers 
Lietuvos žinios, which was founded in 1909, ceased its 
operations in May 2019. Meanwhile, the biggest daily 
Lietuvos rytas announced that, from 2020, it will be 
printing just three issues a week instead of the current 
five, thereby effectively ceasing to be a daily newspaper. 
The other national newspapers which are (currently) 
continuing to issue five editions a week is the specialised 
business daily Verslo žinios and tabloid Vakaro žinios. 
However, a number of local newspapers, such as Kauno 
diena, Šiaulių kraštas and Klaipėda, do continue to run 
print issues five or six times a week.

5. Reporting on suicide restricted

The Lithuanian parliament this year amended the main 
media law (on the Provision of Information to the Public) 
to prohibit journalists from mentioning the motives, 
means or methods of suicide or attempted suicide 
when reporting on such cases. Members of parliament 
claimed that this will help to reduce the copycat effect 
and will prevent the media from abusing freedom of 
expression for clicks and ratings. Media experts say that 
the new regulation is excessive and highly restrictive, and 
cases of unethical reporting on suicide have decreased 
significantly over the last two decades. 6

By Džina Donauskaitė

LITHUANIA



13

Baltic Media Health Check 2018–2019

PUBLIC MEDIA UNDER ATTACK

Public service media in all three Baltic countries have come under 
attack in recent years from politicians who are eager to weaken news 
organisations that hold them accountable. The head of Latvia’s public 
broadcaster was sacked. In Lithuania, politicians have been probing 
public media funds as a means to push for more influence. Estonia’s 
otherwise stable media landscape was shaken this spring by attacks 
on press freedom by a populist party which was about to join the 
government. Will public media in Baltic countries manage to survive?

By Džina Donauskaitė, Marju Himma-Kadakas and Alina Lastovska

Estonia’s president Kersti Kaljulaid attended the swearing-in ceremony of the new government at the 
parliament wearing a sweatshirt with a slogan “Speech is Free” on April 29, 2019. Photo: Erik Peinar, 
Riigikogu.



14

Baltic Media Health Check 2018–2019

“Does the board plan, as usual, to wash their hands and 
say ‘oops, we’ll try harder next time’? Or is there a plan 
to take the employees who demonstrated their bias and 
unprofessionalism off the air?” 

The question was asked by Martin Helme, a leader of 
the Estonian Conservative People’s Party (EKRE), in 
a letter to the supervisory board of public broadcaster 
Eesti Rahvusringhääling (ERR) soon after his far-right 
party placed third in Estonia’s parliamentary elections 
in March 2019. He demanded that ERR’s journalists 
who were critical of EKRE on the air should be ‘pun-
ished’. 

Estonia’s media landscape has been considered the 
healthiest of the three Baltic countries. Always well ahead 
of its neighbours in the World Press Freedom Index, it 
boasts a strong market position with print media, the 
best-funded public service broadcasters and an overall fa-
vorable environment. Therefore, the energy with which 
the politicians attempted to silence journalists came as a 
surprise. 

Yet Estonia turned out to be vulnerable to populists who 
view their critics in the media as the root of all evil. 

The Build-Up

EKRE’s politicians started to verbally attack ERR jour-
nalists immediately after the elections as political par-
ties were negotiating to bring them - a far-right party 
- into the government for the first time. The party’s lead-
ers, Martin Helme and his father Mart, sent numerous 
complaints to the public broadcaster, mostly about the 
choice of words used by TV presenters to describe EKRE 
in their shows. They went so far as to suggest that Erik 
Roose, the head of ERR, be replaced. EKRE did not re-
strain its attacks only on public media, it turned against 
journalists from private media, too.

EKRE has considered media an adversary for years. It 
often caricatures its critics on its website, uueduudised.ee. 
In 2015, the party filed a lawsuit against Ekspress Mee-
dia over 19 articles, claiming defamation and seeking 
150,000 euro in damages. EKRE alleged the articles had 
damaged its reputation and forced the party to remain in 
opposition. The court dismissed the first action, a ruling 
that was upheld on appeal in 2017. 

The party’s supporters soon started repeating the pop-
ulist leaders’ rhetoric. They flooded ERR with negative 
feedback, much of which involved personal attacks on 
journalists via social media.

There were other troubling developments. In April, Peeter 
Helme, who is the nephew of Mart Helme, was named 
editor-in-chief of Estonia’s leading daily, Postimees. He was 
appointed by Margus Linnamäe, the owner of the media 
group Postimees Grupp (previously known as Eesti Meed-
ia), and a member of the conservative Isamaa party, to 
which he donates generously. Before joining Postimees, 

Peeter Helme was a culture editor on ERR’s Vikerraadio 
station. 

This wasn’t the only occasion when Linnamäe interfered 
in the editorial process. Before the elections, he ordered 
Postimees to create a new section which propagated a 
conservative worldview in pieces which mixed facts and 
opinions, as was pointed out by Estonia’s Press Council.    

Journalists who were more critical of EKRE, most no-
tably Postimees’ political news expert Vilja Kiisler and 
ERR’s politics analyst and radio presenter Ahto Lob-
jakas, were reprimanded by their editors about an un-
suitable choice of words. Both heavyweights of Estonian 
journalism viewed it as a demand for self-censorship and 
decided to leave. 

This raised tensions to a new level. “Media executives 
should find their spines and take risks to keep their backs 
straight. That is what they get paid for. There is no need 
for them if everything is fine,” Lobjakas said shortly after 
leaving his position.

What Is Considered Pressure?

A few months after the incidents, journalists say tensions 
have eased. “There is more talk about the pressure than 
the actual pressure itself,” says Riina Rõõmus, member 
of ERR’s executive board responsible for radio. Erik 
Roose agrees that there is no personal or organisational 
pressure anymore. 

EKRE’s coalition partners, in fact, have sent the opposite 
message, in particular deciding to fund the building of 
a new television center for ERR, notes Andres Jõesaar, 
Associate Professor on media policy at the University of 
Tallinn. 

Tõnis Lukas, the Minister of Culture (Isamaa), whose 
ministry is responsible for regulating  public service me-
dia, emphasizes that ERR has full journalistic autonomy 

Postimees editor-in-chief Peeter Helme (sec-
ond from left) pictured here with his cousin 
Helle-Moonika Helme (first from left) and cousin 
Martin Helme (in front of the painting third from 
left) in spring 2015 at the party after the Riigikogu 
elections. Photo: Eesti Ekspress, Eero Vabamägi

https://www.err.ee/924371/martin-helme-soovib-err-i-noukogult-karistamist
https://www.err.ee/924371/martin-helme-soovib-err-i-noukogult-karistamist
https://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/ekre-nouab-ekspress-meedialt-kohtu-kaudu-150-000-eurot-kontsern-peab-nouet-arusaamatuks?id=72454931
https://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/ekre-kaotas-taas-kohtus-ekspress-meediale?id=80568782
https://rsf.org/en/news/editors-abandon-estonias-leading-daily-because-owner-meddling
https://rsf.org/en/news/editors-abandon-estonias-leading-daily-because-owner-meddling
https://news.postimees.ee/6590791/journalist-i-was-given-a-choice-between-self-censorship-and-leaving
https://news.postimees.ee/6674786/media-execs-lose-nerve-as-politicians-score-one
https://news.postimees.ee/6674786/media-execs-lose-nerve-as-politicians-score-one
https://news.err.ee/970732/state-putting-up-22-million-for-new-err-tv-house


15

Baltic Media Health Check 2018–2019

and independence. 

This may be thanks to frequent expressions of support 
for free journalism from different stakeholders, includ-
ing robust condemnation of the attacks on ERR. Esto-
nian President Kersti Kaljulaid made headlines when 
she wore a sweatshirt with the slogan “Sõna on vaba” 
(“Speech is free”) on the day the incoming right-conser-
vative government was sworn in, just days after Kiisler 
and Lobjakas had resigned. Private media played an es-
sential role in pushing back against EKRE’s rhetoric, too. 
They felt that if ERR were to lose its journalistic autono-
my, private media would be the next to come under fire. 

A New Year’s Gift

It was the last working day of 2018, December 28, when 
Latvian electronic media regulator (NEPLP) fired two 
officials at public broadcaster LTV: chief executive of-
ficer Ivars Belte and Sergejs Ņesterovs, the board mem-
ber responsible for program development. The regula-
tor claimed that LTV management had failed to ensure 
planning of strategic development projects in 2017 and 
2018, thereby risking the use of taxpayers’ funds in the 
best public interest. The sacking of LTV board members 
was badly received in the media industry, which argued 
that the decision lacked sufficient grounds and threat-
ened media freedom. 

Immediately, an open competition was announced for 

the top management positions at LTV. Out of 38 appli-
cants, the regulator decided that Einārs Giels, a market-
ing data analyst of a pharmaceutical company with ques-
tionable management experience, was the best possible 
CEO for public TV. The replacement for board mem-
ber Nesterovs was advertising executive Eva Juhņēviča, 
whose last job had been to organise the massive national 

Rankings of the Baltic countries  
in the World Press Freedom Index

ESTONIA LATVIA LITHUANIA

11
in the 2019 
World Press 
Freedom Index

24
in the 2019 
World Press 
Freedom Index 

30
in the 2019 
World Press 
Freedom Index

RANKING

↑+1
12 in 2018

RANKING

=0
24 in 2018

RANKING

↑ +6
36 in 2018

Source: Reporters Without Borders

Comparison of Public Media Funding In the Baltic Countries

Estonian public media ERR              Lithuanian public media LRT             Latvian public media LTV&LR 

0

10 M

20 M

30 M

40 M

50 M

2014 2015 2016 2017 2018

Source: Annual reports of Eesti Rahvusringhääling (ERR), �Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija (LRT), Latvijas Televīzija 
(LTV) and Latvijas Radio (LR).

Funding here refers to the total revenues of each public service media. As public broadcasting and public radio operate separate 
companies in Latvia, their revenues have been added together

Estonia’s public broadcaster has the biggest budget among the Baltic countries.

https://epl.delfi.ee/arvamus/erkki-bahovski-kui-langeb-err-laheb-ulejaanud-meediaga-juba-lihtsalt?id=85857307


16

Baltic Media Health Check 2018–2019

song and dance festival.

Public outcry was fierce, especially about Giels’ lack of 
experience. During media appearances he demonstrated 
questionable understanding of the media’s role and inde-
pendence. Ultimately, both winning candidates declined 
to accept the jobs. Since then, the media watchdog has 
not managed to find a new CEO for the public broad-
caster. 

“This year is lost for television,” says Ivars Priede, direc-
tor of finances and the last remaining board member at 
LTV. In the current uncertainty, the main focus has been 
on maintaining stability, says Priede.

Meanwhile, a conflict has escalated between the manage-
ment of Latvian public radio and its newsroom which 
has called for the board to resign and are preparing to go 
on strike in late 2019. The public radio has been under-
funded for years, especially when it comes to journalist 
wages.

“The inaction and deliberate action of the current Latvi-
an Radio leadership shows that strong and independent 
public radio as an integral part of democracy is not in its 
interests,” the radio’s newsroom said in a public letter in 
July 2019. Journalists accused the board of weakening 
the newsroom. Eight journalists have left since 2018, 
but instead of wage increases the management decided 
to run less content and cut several jobs.

Great Expectations

The events at the Latvian public broadcasters inevitably 
led to questions over the regulator’s professionalism, as its 
earlier decisions had already left the industry perplexed 
and angry. For example, the regulator pushed through a 
law aimed to restrain one-sided propaganda-style news 
reports from Kremlin broadcasters, but opened the first 
two administrative cases under the law against LTV and 
TV3 for criticising the regulator itself.

NEPLP members are elected by the parliament. In the 
aftermath of firing and hiring of public broadcaster’s 
management, one member of the NEPLP council, Gun-
ta Līdaka, resigned. The head of NEPLP, Dace Ķezbere, 
who came under the most intense fire, could not make 
up her mind whether to resign or not. In October, she 
finally announced that she will resign, citing political 
pressure. 

The new law on public media and its management, 
which is currently being reviewed by the parliament, 
could solve at least some of recent ills. One key objec-
tive of the law would introduce a stable model for public 
media funding, freeing them from the annual budget 
battle which provides opportunity for political pressure. 
Financing could be linked to a fixed percentage of GDP, 
tax revenue or other indicators. Politicians have prom-
ised that they would finalise the law by the beginning 
of 2020. 

These great expectations, however, could turn into a 
great disaster. The culture minister Nauris Puntulis (Na-
tional Alliance) has stated that the public broadcasters’ 
new supervisory council should be political. According 
to him, members of the council should represent liber-
al and conservative views and together decide whether 
public broadcasters’ reports are in line with their posi-
tion. Whether this comes to pass will be up to the par-
liament.

Under Politicians’ Scrutiny 

In Lithuania, the public broadcaster Lietuvos nacionalinis 
radijas ir televizija (LRT) has been battling political in-
terference for the last two years. As in Estonia, it started 
with a change of power. The 2016 parliamentary election 
was won by the Farmers and Greens Union, which hadn’t 
held significant power before and was an amalgam of 
politicians with very different values. The party has been 
burdened by negative press since the beginning, mainly 
because of initiatives it proposed. It banned advertising 
of alcoholic beverages in media, stripping the industry of 
already dwindling ad revenues. It also came up with an 
initiative to balance positive and negative news at 50/50 
(which was rejected). 

At the end of 2017, in an unprecedented move, the re-
sponsible committee of Lithuania’s parliament rejected 
LRT’s annual report. The committee accused LRT’s 
leadership of poor governance and potential corruption. 
It was headed by Ramūnas Karbauskis, the leader of the 
Farmers and Greens Union and a wealthy businessman. 
For him, the battle with media was also personal. Soon 
after winning the elections he lost his close ally, Greta 
Kildišienė, who was pressured by the media to resign af-
ter journalists found out she had withheld some crucial 
information from the voters. 

Members of the parliament wanted to scrutinize the 
public broadcaster’s budget in great detail. LRT claimed 
that some of the information represented commercial 
secrets. Such explanation was met with scepticism, espe-
cially given that LRT had been solely funded by the state 
since 2015. Critics expected greater transparency. This 
prompted politicians, media experts and journalists, in-
cluding some within LRT, to question whether the LRT 
Council was able to examine the decisions of the public 
broadcaster’s general director.

The Farmers and Greens Union was quick to capitalize 
on the scepticism regarding LRT. It formed a special 

The events at the Latvian public 
broadcasters inevitably led to 
questions over the regulator’s 
professionalism, as its earlier 
decisions had already left the 
industry perplexed and angry. 



17

Baltic Media Health Check 2018–2019

investigation commission in parliament to scrutinize the 
public broadcaster’s governance in January 2018. The 
investigation lasted for 10 months. The commission did 
not find cases of grave mismanagement, but concluded 
that LRT’s general director had too much power. “We 
need to end the autocracy of the general director in LRT, 
and we will do it,” Virgilijus Poderys, a member of the 
investigation commission, said as he was lobbying for 
changes in the governance and management model of 
LRT.

Politicians were eager to replace LRT’s existing advisory 
Administrative Commission with a board of seven mem-
bers to oversee the general director’s work. Politicians 
also wanted to cut the term of LRT Council members 
from the current six to five years, decrease the number of 
political representatives and include more representatives 
of the public. Another novelty was an offer to establish 
an ombudsman who would investigate ethics complaints 
about the public broadcaster. 

“There is always room for improvement of governance 
structures. Yet the [proposed] changes, especially the in-
troduction of a new management body, the board, would 
require a change of the entire management of LRT. In 
this case, the ruling politicians could expect to see more 

favourable people in key positions,” said Deimantas Jas-
tramskis, professor from Vilnius University. According 
to him, the present governance model of LRT is good 
compared to other EU countries.  

Constitutional Court’s slap 

European Parliament members have voiced concerns 
about the attacks on LRT. The European Broadcasters 
Union offered its assistance during the probe, an offer 
that was rejected by the politicians.

LRT cooperated with the investigation and took some 
criticisms into account. It drafted an internal Code of 
Ethics and set up internal procedures to oversee its im-
plementation. The public broadcaster also reduced pur-
chases from commercial producers and made annual re-
ports more detailed. 

“We implemented many changes towards transparency 
of the LRT, but it seems that it went unnoticed. We be-
lieve this is because transparency was not something the 
ruling party is aiming for,” says LRT general director, 
Monika Garbačiauskaitė-Budrienė.

After the investigation commission presented its conclu-
sions to the parliament, the majority voted them down. 
Politicians of the ruling party tried to sidestep that de-
cision, drafting a new law which included the investiga-
tion commission’s proposals for LRT governance change. 
That was rejected, too. 

Moreover, the Constitutional Court ruled that 

3 Members of parliament and ministers can’t serve on the LRT Council

3 Term: 6 years, independent from political cycles.

3 Rotation happens constantly, new members are appointed at different times.

3 elects and supervises the work of the 
general director 

3 forms an advisory Administrative Commission 
which provides evaluation on costs and benefits 
of spending

LRT Council

The highest governing body of Lithuania’s public broadcaster

C O N S I S T S  O F  1 2  I N D I V I D U A L S

The Council

appointed 
by 
president

appointed 
by 
parliament

from Council of Science

from the Board of Education

from the Association of Lithuanian 
Art Creators

from the Conference of Lithuanian 
Bishops

4 4 1

We implemented many changes 
towards transparency of the LRT, but 
it seems that it went unnoticed.



18

Baltic Media Health Check 2018–2019

parliament’s decision to establish the investigation com-
mission for the parliamentary scrutiny of LRT breached 
the Constitution, particularly the protection of free 
speech.

That did not, however, bring the controversial political 
process to an end. Now politicians are trying to push 
through new regulations in bits and pieces. Members of 
the ruling party of Farmers and Greens are behind most 
of these initiatives. 

The politicians’ hostility towards LRT might be related 
to the work that the public broadcaster’s journalists are 
doing. In January, LRT’s investigative reporters revealed 
that Klaipeda’s mayoral hopeful Arvydas Vaitkus, who 
was heading the Klaipėda State Seaport Authority and 

was backed by the Farmers and Greens Union, had re-
ceived campaign funding from the port’s business part-
ners. He eventually lost the municipal election and his 
position. LRT reported that following the investigation 
multiple complaints about the broadcaster were submit-
ted to various institutions and new initiatives to change 
the LRT law were registered.

“We have so many new plans, so much work to do, 
yet we are forced to be constantly cautious about rul-
ing party politicians who are seemingly determined to 
force their grip on independent public service media in 
Lithuania,” says Monika Garbačiauskaitė-Budrienė. “It 
takes a lot of our energy and time to stop those processes 
which otherwise we could dedicate to improve content 
and programmes of the public broadcaster.” 6

Džina Donauksiate is the director 
of the Lithuanian Journalism 
Centre and a postdoctoral 
researcher at Vytautas Magnus 
University (Kaunas).

Marju Himma-Kadakas is a 
professor at the University of Tartu 
and research editor and radio 
presenter at ERR.

Alina Lastovska is editor-in-chief 
of Forbes Latvia.

Are public service media free from political pressure? 

LithuaniaLatviaEstoniaEU-28 average

Yes, de�nitely        Yes, to some extent        No, not really        No, not at all        It depends        Don't know

8%

31%

32%

20%

8%

11%

38%

27%

10%

13%

5%

19%

42%

18%

14%

7%

28%

39%

17%

8%

Nearly half of Estonians agree that their public media is free from political pressure, while Latvians are 
the most sceptical about the public broadcaster’s freedom from political pressure

Source: Standard Eurobarometer 90 Autumn 2018.



19

Baltic Media Health Check 2018–2019

What is the main role of public service media?

Roose: It is similar to that of the BBC: to inform, edu-
cate, and entertain. In addition, in Estonian society, our 
role is to connect people culturally and to integrate dif-
ferent societal groups. To understand the ERR’s role, we 
should imagine a situation where there was suddenly no 
ERR and people had only commercial media channels.

What is the most important change that public service 
media needs to undergo in the next few years to stay 
relevant? 

Roose: Firstly, our current needs are very practical: we 
need a new television centre, otherwise our audiovisual 
production will collapse in the near future. Secondly, no 
matter what happens in society, we must sustain the pro-
duction of professional and credible news; news are the 
last ones to turn off  the lights. Thirdly, although ERR 
has experienced professionals on its payroll, we also need 

young professionals with their ideas and new skills for 
addressing young audiences. This demands both tech-
nical upskilling and an open-minded approach to new 
genres and formats. 

What digital products would you want to develop? 

Roose: Today’s user is spoilt with excellent user experi-
ence; there is no room for mediocre products. My ulti-
mate demand for any technical development in ERR is 
to have a cutting-edge solution. It doesn’t matter that we 
have been outstanding for 60 years, because we have to be 
outstanding all the time. Therefore, we need to be contin-
ually developing excellent products, and at the same time, 
monitoring audiences to understand how they are con-
suming our content. However, we are ‘flying on our best 
guess’, since our audience monitoring is underfinanced 
and underdeveloped. Audience monitoring systems, data 
gathering and analysis, and best-personalised user experi-
ence for ERR’s content in Estonia is our goal. 6

Erik Roose, CEO of Estonia’s public broadcaster ERR

Ph
ot

o:
 K

ai
rit

 L
ei

bo
ld

, E
R

R

WE MUST SUSTAIN THE 
PRODUCTION OF PROFESSIONAL 
AND CREDIBLE NEWS



20

Baltic Media Health Check 2018–2019

What is the main role of public service media?

Garbačiauskaitė-Budrienė: As a public service media 
organisation, we take on functions and roles that could 
never be performed by the commercial media. Our mis-
sion is not only to inform, but also to educate. I also 
think that LRT should establish quality standards for the 
rest of the industry – we are free from commercial inter-
ests, therefore we can develop investigative journalism 
and hire the best journalists.

What is the most important change that public service 
media needs to undergo in the next few years to stay 
relevant?

Garbačiauskaitė-Budrienė: We have developed a 
strategy for the next three and a half years in which 
we identified seven main programmes. Each of them 
has sub-tasks, activities and goals. For example, under 
“News speed, accuracy and depth”, we are committing 
to dedicating more time and resources into developing a 
network of LRT foreign reporters, arming our reporters 
with reporting skills for different mediums, i.e. making 
them more versatile, and developing investigative and 
constructive journalism teams.  Second, we will pay a 
lot of attention to original, creative production. We are 
currently working on LRT’s strategy for culture. Since 

we are an important player in the country’s cultural life, 
we want to strategise our role and relations with other 
cultural institutions. We are aiming to refresh our radio 
programmes and to livestream more sports games too. 
Third, we plan to integrate our platforms more closely 
(TV, radio and online) to achieve better coordination 
between them. Instead of an expensive and unpopu-
lar TV channel for Lithuanians living abroad, we are 
thinking of developing a new online news portal. We 
aim to make lrt.lt the third most popular news source 
for the Lithuanian audience [currently it is the 5th, and 
in 2017, it was the 13th – Ed.]. A huge challenge for us 
is content for young people and children – this is some-
thing that worries most public broadcasters in Europe. 

What digital products would you want to develop?

Garbačiauskaitė-Budrienė: We developed a quiz game 
app called Prototo (an online brain game, quite popular 
among young people, often played in various bars and 
cafeterias – Ed.). We have started to use podcasts, which 
attract various audiences. Personalisation of our content 
is another digital innovation that we will introduce. We 
also are considering what algorithm to use and how to 
implement personalisation responsibly, as our mission is 
to educate our readers and show them broader perspec-
tives, not to keep them in information bubbles. 6

Monika Garbačiauskaitė-Budrienė, general director of Lithuania’s public broadcaster LRT

Ph
ot

o:
 E

im
an

ta
s G

en
ys

, L
RT

WE AIM TO MAKE LRT.LT THE THIRD 
MOST POPULAR NEWS SOURCE 



21

Baltic Media Health Check 2018–2019

What is the main role of public service media?

Priede: Our main goal is to serve the public interest, 
addressing different audiences, without dividing society 
in any way. We are the watchdogs; we raise issues that 
are important to society. These are not commercially suc-
cessful stories just aiming to attract advertisements. Ex-
amples would be our stories about orphanages, or about 
the availability of healthcare to cancer patients. I also 
really like the message that the public media is the only 
real antidote to the sea of fake news. Our task is to resist 
propaganda and false news.

What is the most important change that public service 
media needs to undergo in the next few years to stay 
relevant?

Priede: A major challenge for LTV, as it is for everyone, 
is to get the viewer to spend their time with us. It is no 
secret that the consumption of the linear TV is shrink-
ing. People are spending more and more time on other 

media platforms, such as social media, on-demand ser-
vices and paid subscriptions like Netflix and HBO. These 
platforms are competing successfully with linear televi-
sion. Therefore our mission is to use all possible channels 
in order to attract viewers from all social groups and offer 
them our content. We also have lsm.lv, the public service 
media’s online portal, which creates its own content, as 
well as publishing LTV and Latvian Radio content.

What digital products would you want to develop?

Priede: LTV currently is working on its digital strategy, in 
which we are going to evaluate all our digital platforms and 
brands. Our public service media already has a presence 
on social networks; LTV developed a TV series for young 
adults called “16+” [available only on YouTube - Ed.]. One 
of the challenges is to attract young audiences, and here 
we need to be flexible, constantly changing. It is essential 
to offer high-quality, original, interesting content that we 
can distribute through channels that are more appropriate, 
while not neglecting linear television. 6

Ivars Priede, member of the board of Latvia’s public broadcaster LTV

Ph
ot

o:
 Ģ

irt
s R

aģ
el

is,
 L

T
V

 

OUR MISSION IS TO USE ALL 
POSSIBLE CHANNELS TO ATTRACT 
VIEWERS



22

Baltic Media Health Check 2018–2019

THE COST OF INFLUENCE

The oligarch tapes, secretly recorded by the Latvian anti-corruption 
bureau between 2009 and 2011, revealed how the three so-called 
Latvian ‘oligarchs’ — Ainārs Šlesers, Aivars Lembergs and Andris 
Šķēle — tried to tame the media and took control of the leading 
Latvian daily Diena in their efforts to mute the critical press. What has 
been the return on their investment?

So-called oligarchs (left to right) Aivars Lembergs, Andris Šķēle and Ainārs Šlesers are questioned at the 
Parliamentary inquiry committee about their involvement in the ownership change of the daily Diena 
and other episodes mentioned in the oligarch tapes, October and December of 2017.

Ph
ot

o:
 L

ET
A

By Aija Krūtaine

“We have Diena, then we have Dienas Bizness, Aivars 
has Neatkarīgā,” an influential Latvian businessman and 
former politician, Ainārs Šlesers, boasted in September 
2010, listing three major daily newspapers in the Baltic 
nation. The private conversation took place in a hotel 
room and was secretly recorded by the Corruption Pre-
vention and Combating Bureau of Latvia. The series of 
recordings came to light in 2017, when they were pub-
lished by the weekly news magazine IR.

For nearly two decades, Diena was a staple of indepen-
dent journalism, majority-owned by Swedish Bonnier 
group. The Swedish media group also owned the business 
daily Dienas Bizness. Meanwhile, Neatkarīgā Rīta Avīze, 
the third largest Latvian daily, often served the political 
interests of the mayor of the seaside port Ventspils, Ai-
vars Lembergs, since the establishment of its publisher 
Mediju nams in 2002.



23

Baltic Media Health Check 2018–2019

Shareholders of major Latvian newspaper publishers

Izdevniecība Dienas bizness, 
publisher of Dienas Bizness

Period Owner(s)

From 
17.11.2015 

until 
present

Jānis Maršāns & 
Jānis Svārpstons 
become owners 
of Dienas 
Bizness through 
SIA SM 
Investīcijas

25.02.2011 A transit 
company (Rīgas 
tirdzniecības 
osta) becomes 
the owner 
through AS 
Diena

07.07.2009 Nedela S.A 
(Luxembourg) is 
sole shareholder

Until 
07.07.2009

The publisher’s 
majority 
shareholder is 
Bonnier Business 
Press (Sweden)

Mediju Nams, 
publisher of Neatkarīgā

Period Owner(s)
From 

25.05.2016 
until 

present

Nauris Kāpostiņš 
becomes sole owner 
of Mediju Nams 
through SIA MN 
Mediji

14.01.2010 Armands Puče, 
Uldis Dreiblats, 
Lilita Seimuškāne 
are shareholders 
through SIA MN 
Mediji

05.01.2009 LASCO Investment, 
a subsidiary of 
Latvijas Kuģniecība, 
becomes majority 
owner

31.01.2003 Ventspils Nafta 
holds more than 
90% of shares 
directly and less 
than 10% through 
its subsidiary AS 
Preses Nams

25.11.2002 AS Preses Nams, 
a subsidiary of 
Ventspils Nafta, is 
the sole owner 

Source: Lursoft

Izdevniecība Dienas Mediji,  
publisher of Diena

Period Owner(s)

17.11.2015 
until 

present

Edgars Kots 
becomes sole 
owner of 
Dienas Mediji

16.09.2010 A transit 
company 
(Rīgas 
tirdzniecības 
osta) holds 
majority 
through AS 
Diena

03.07.2009 Nedela S.A 
(Luxembourg) 
becomes 
majority 
owner 
through AS 
Diena

Until 
03.07.2009

The 
publisher’s 
majority 
shareholder 
is Bonnier 
Group 
(Sweden) 
through AS 
Diena



24

Baltic Media Health Check 2018–2019

The names of Šlesers, Lembergs or Šķēle would not be 
found among the newspaper owners or managers. All 
three deny that either of them has ever been an owner of 
these newspapers. 

Diena’s former editor-in-chief, Guntis Bojārs, and a for-
mer member of the board of the newspaper’s publisher, 
Dienas Mediji, Uldis Salmiņš, paint a different picture. 
They say at various times Diena was run by people con-
nected to each of the ‘oligarchs’, who hired loyal people 
for certain management and editorial positions. “Diena 
had personally hurt each one [of them] at some point,” 
Bojārs said in 2013 after leaving the newspaper. “Per-
haps, the main drive [to buy Diena] was revenge. I don’t 
believe that the goal was to dissolve Diena. More likely it 
was to neutralize [the newspaper]. So that Diena would 
not disturb.”

The Black Hole

Ten years later Diena, Dienas Bizness, Neatkarīgā Rīta 
Avīze, and other newspapers for that matter, have little 
influence. The readership of the biggest national daily 
newspapers has plummeted between 60 to 80 percent 
since 2007.

There are a number of reasons behind the fall. First 
and foremost, it’s the general trend in the print media. 
Publishers were hit hard by the global financial crisis. It 
nearly halved the advertising market, one of the most 
important revenue streams for print media, even before 
the Silicon Valley tech giants Google and Facebook be-
came the dominant online advertising market players. 

Smartphones coupled with the rise of digital and social 
media sped up the downward trend, luring more people 
to read the news on their mobiles rather than on pa-
per. As a result, the financial situation of publishers had 
worsened. 

For several years after the crisis publishers of Diena and 
Neatkarīgā Rīta Avīze operated with losses between 
2-3 million euros per year. Mediju nams operated with 
a net profit only one year — in 2014 when it sold its 
subsidiary. In recent years the situation has somewhat 
improved. In 2018, Mediju Nams losses were 960,000 
euros, while Dienas mediji was operating with a loss of 
520,000 euros. 

The publisher of the business daily Dienas Bizness has 
had a buoyant financial performance over the years. 
It posted a record loss of 700,000 euros in 2009, after 
which it managed to operate with a profit for two years, 
but recently it has slipped again in red, losing around 
200,000 euros per year. 

These annual losses have snowballed. At the end of 
2018, Mediju Nams reported a cumulative loss (negative 
retained earnings) of 16.2 million euros, while Dienas 

Changes in the readership* of Latvia's largest dailies

2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
0

50000

100000

150000

200000

250000

Diena         Neatkarīgā Rīta Avīze         Dienas Bizness          Latvijas Avīze

-70%

-80%

-74%

-59%

Source: Kantar Latvia

Diena, Neatkarīgā Rīta Avīze, Latvijas Avīze and Dienas Bizness are the largest dailies in Latvia

The readership of the biggest 
national daily newspapers has 
plummeted between 60 to 80 
percent since 2007

http://izmeklekomisija.saeima.lv/attachments/article/810/Protokols_18_12_2017.pdf
https://lv.ejo-online.eu/2256/mediju-ekonomika/atriebibas-projekta-vaditajs


25

Baltic Media Health Check 2018–2019

Mediji had accumulated losses of 12.4 million euros. The 
accumulated losses of Dienas Bizness’ publisher are much 
smaller, at 700,000 euros.

All three publishers have negative shareholders’ equity 
(their total assets exceed total liabilities). This means that 
they cannot sustain themselves and need an injection 
of funds to stay afloat. The new owners of Diena have 
pumped nearly 9 million euros in the share capital of 
the publisher between 2009 - 2018, but it has not been 
enough to cover for its accumulated losses. Owners of 
Mediju Nams increased the share capital of their compa-
ny every year from its registration until 2009, including 
a 6.8 million euro capital increase between 2007 and 
2009. They haven’t invested since. Dienas Bizness share 
capital has remained almost unchanged for the last de-
cade.

While these newspapers struggle, the formerly second 
largest daily Latvijas Avīze has become a market lead-
er. The daily itself has the highest average number of 
readers, and its publisher has the largest turnover in the 
newspaper industry. While it, too, has suffered losses in 
the recent years, it has managed to finance those from 
profits made earlier; its shareholders’ equity is positive, 
too. It is owned by Olafs Berķis, an ally-turned-foe of 
Lembergs. 

The Cost

To finance such losses is not an easy task. The publish-
er and co-owner of Dienas Bizness, Jānis Maršāns, says 
that shareholders are putting in their money and the 

publishing house has loans from third parties. “There is 
no other way to fund it,” he says. 

In a bid to limit losses, the daily Dienas Bizness will be-
come a weekly newspaper from 2020. “We certainly hav-
en’t lost hope that we can come out of losses and become 
a profitable media. The next year will show if this change 
of format will give any positives,” says Maršāns. 

“Clearly, the purpose is not to burn money. If this 
change of format won’t prove successful, then we will 
have to see what next steps should we take. For now, we 
don’t consider closing the newspaper or abandoning this 
business,” says Maršāns. 

Another blow for Dienas Bizness may be coming. During 
the 2018 general election campaign, the daily ran free 
special editions promoting certain politicians and dis-
paraging their competitors. The anti-corruption bureau 
considers that move as a campaign advertising, therefore 
the publisher may be subject to a hefty fine. The outcome 
of the ongoing investigation will determine the fine.

0

3,000,000

6,000,000

9,000,000

12,000,000

15,000,000

Izdevniecība Dienas Mediji         Mediju Nams         Izdevniecība Dienas Bizness          Latvijas Mediji

Turnover of major Latvian newspaper publishers (euro)

2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Source: Lursoft, publishers’ annual reports

At the end of 2018, Mediju Nams 
reported a cumulative loss (negative 
retained earnings) of 16.2 million 
euros, while Dienas Mediji had 
accumulated losses of 12.4 million 
euros



26

Baltic Media Health Check 2018–2019

Izdevniecība Dienas Mediji         Mediju Nams         Izdevniecība Dienas Bizness          

Accumulated loss of major Latvian newspaper publishers (euro)

-20000000

-15000000

-10000000

-5000000

0

5000000

2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Source: Lursoft, publishers’ annual reports

-3500000

-3000000

-2500000

-2000000

-1500000

-1000000

-500000

0

500000

1000000

1500000

2000000

Izdevniecība Dienas Mediji         Mediju Nams         Izdevniecība Dienas Bizness          Latvijas Mediji

Profit or loss of major Latvian newspaper publishers (euro)

2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Source: Lursoft, publishers’ annual reports

Dienas Mediji has been working to optimise operations 
and limit losses for the past years. The publisher is devel-
oping new products and new business lines, says Edgars 
Kots, the owner of Dienas Mediji. On the positive side, 
Diena online website has increased its audience in 2018 
and was one of the top 5 most visited websites in Latvia, 
according to Kantar data. Dienas Mediji also announced 
recently it was buying a popular sports newspaper brand 
Sporta Avize from its rival, Mediju Nams, which it would 

start publishing next year. The move, however, forced the 
sport newspaper staff to announce that they were leaving.

“We are committed to work without losses in the future,” 
says Kots. He distances himself from the decision taken 
by the previous owners and management of the publish-
ing house, and stresses that the financial situation has 
improved compared to five or ten years ago. When asked 
about funding, Kots says that Diena has various revenue 



27

Baltic Media Health Check 2018–2019

streams and it also uses other available financing. 

The strategy of Mediju Nams currently focuses on the de-
velopment of its online website and related digital prod-
ucts, as well as promoting content on social media, says 
Nauris Kāpostiņš, the owner and the chairman of the 
board of Mediju Nams. According to him, advertising 
revenues from digital channels are growing. “This is a 
strategy that we will continue to build a positive future 
for the publishing house,” says Kāpostiņš. He declined 
to reveal details on how the publishing house was financ-
ing its losses. 

Whatever the ‘oligarchs’ wanted to achieve by buying 
daily newspapers, it has come at a high cost. If they 
attempted to silence their critics, they failed. When 
they bought Diena in 2009, the core team at Diena left 

to establish a brand new weekly magazine IR. Other 
journalists have founded the investigative journalism 
center Re:Baltica and work at the public broadcaster. 
In the current environment where the printed press 
has the smallest audience reach in Latvia, the impact 
these newspapers might have on their readers even if 
they were to sway public opinion is small. How long 
they will be willing to finance their pocket mouthpieces 
before they shut them down remains an open-ended 
question. 6

Small newspapers have little 
influence on society, but 
disproportionate influence on 
decision makers

Iveta Kažoka, director of think tank Providus

Despite their small circulation, newspapers provide ac-
cess to decision-makers. I believe this is what oligarchs 
consider to be important. By conducting an interview 
with a minister or a government official, one can gain ac-
cess to information, which otherwise for the newspaper 
owners would be harder to get. The interview may lead 
to an impression that a particular issue is of a general in-
terest rather than matters primarily to the oligarch. Also, 
newspaper owners can threaten an official with negative 
publicity. 

In this way, the newspaper owners can become more 
influential than if they lobbied their interests directly. 
With that, even though the newspapers are marginal, 
they promote the influence of their owners. 

After the parliamentary elections in 2018, we conducted 

a survey about the campaign’s effect on voters choices. 
The survey showed that newspapers held no obvious 
sway. People, who claimed to read Diena, NRA, Dienas 
Bizness and the weekly IR -- each of these outlets had 
certain political preferences -- still voted for the same 
parties: those parties that attract a typical ethnic Latvian 
voter who lives in Riga and has a comparatively high 
income and education. Meanwhile, readers of Latvijas 
Avīze voted for those parties that muster support among 
all rural residents, regardless of whether they read this 
specific newspaper or not. 

It is possible that politicians have understood that, as their 
rhetoric now increasingly turns to an argument: it won’t 
cause any political harm even if some newspaper presents 
news about their political party in a negative light. A typ-
ical newspaper reader – a comparatively better-off Riga 
resident of the middle or older generation – lives in an 
environment overloaded by information and has learned 
to separate the relevant information not only in the me-
dia as a whole but also in one specific newspaper. This is 
the reason why Dienas Bizness’ campaign before the 2018 
elections didn’t impact their readers’ choices. 

I think the low quality of the daily newspapers, which 
are filled with paid-for content or content pushing the 
owners’ interests, is the main reason why the circulation 
has been falling. Another important reason is that daily 
newspapers haven’t found a way to speak to the younger 
generation, who consider the conservative values repre-
sented by the newspaper content not worth their time. 
The post-election survey showed that less than one in 10 
young people under the age of 25 has read a newspaper 
before the elections.

Whatever the ‘oligarchs’ wanted to 
achieve by buying daily newspapers, 
it has come at a high cost



28

Baltic Media Health Check 2018–2019

The heirs of Potemkin

Nellija Ločmele, editor-in-chief of weekly IR, 
former editor-in-chief of Diena

If one were to sum up the collapse of the daily news-
papers in Latvia in one word, it would be “oligarchs.” 
Often people think that it is a problem of the market or 
business: modern internet media replace aging newspa-
pers. However, this conclusion is incomplete, and there-
fore incorrect. 

Yes, the print media lost 65 percent of the advertising 
revenue in the 2009 financial crisis. They still haven’t re-
covered and will never return to the pre-crisis income 
level. However, because of the oligarchs in Latvia, the 
newspapers are denied the only secure alternative for sur-
vival: financial support from readers, who are willing to 
vote for journalism that is independent and of high qual-
ity. Oligarch-controlled newspapers simply cannot offer 
that. Readers aren’t stupid. They understand that. This is 
why, compared to 2009, there has been collapse of the 

readership audience and financial indicators. 

Compared to audience and income, why isn’t press cred-
ibility level catastrophically low? My hypothesis: in such 
surveys people basically base their perception of press 
credibility on their own experiences and, therefore, rate 
the press that they still consume. Media outlets that 
completely lost the public trust remain as background 
noise that affects the overall picture, but is not in focus.

Why do oligarchs continue support media that have lost 
their influence? There are many reasons. One million eu-
ros a year to publish a newspaper isn’t that expensive if 
one can maintain this as an outlet to promote your point 
of view and to defame your opponents. The losses can be 
partially covered by obtaining state or local government 
advertising contracts through schemes. Even though di-
rect readership has been lost, the old aura continues to 
exert its indirect influence, as these oligarch newspapers 
are still viewed by the general public and media profes-
sionals as poor but equal market players. Their content is 
sometimes republished and authors are invited to com-
ment publicly on processes as though they represent in-
dependent journalism, rather than the narrow interests 
of the owners. This is how this Potemkin village hangs 
on: contaminating people’s minds with knock-off jour-
nalism and further crushing the media market. The only 
adequate answer to this is truly high-quality and inde-
pendent journalism, which is capable to reach out to the 
Latvian public and shed light, among other things, on 
the distorted media market. 



29

Baltic Media Health Check 2018–2019

TOP5 Most Popular TV Stations Lithuania Latvia Estonia
#1 TV channel TV3 TV3 ETV
Share (%), 2018 17,8 9,7 14,7
Share (%), 2017 16,8 11,3 13,8
Change in share 2018 vs 2017, pp 1,0 -1,6 0,9
Broadcaster All Media Lithuania, 

UAB
All Media Latvia, SIA Eesti Rahvusringhääling

Turnover in 2018 (euros) 26 214 002 18 617 426 39 300 000
Turnover in 2017 (euros) 24 625 994 18 467 432 36 944 000
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

6,4% 0,8% 6,4%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 6 109 538 2 870 303 1 005 000
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 4 499 728 1 391 281 270 000
Change in Profit 2018 vs 2017, % 35,8% 106,3% 272,2%
Global Ultimate Owner Providence Equity Part-

ners (Jonathan Milton 
Nelson, Glenn Creamer, 
Paul Salem)

Providence Equity Part-
ners (Jonathan Milton 
Nelson, Glenn Creamer, 
Paul Salem)

Public Broadcaster

#2 TV channel LNK LTV1 Kanal2
Share (%), 2018 16,4 9,3 10,4
Share (%), 2017 16,4 9,9 13,1
Change in share 2018 vs 2017, pp 0,0 -0,6 -2,7
Broadcaster Laisvas ir nepriklausomas 

kanalas, UAB
Latvijas Televīzija, VSIA Postimees Grupp, AS *

Turnover in 2018 (euros) 24 647 000 19 556 153 52 973 000
Turnover in 2017 (euros) 25 937 000 18 322 514 37 809 000
Change in Turnover 2018 vs 
2017, %

-5,0% 6,7% 40.1%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 1 793 000 -733 506 -8 901 000
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 3 467 000 -233 056 -6 784 000
Change in Profit 2018 vs 2017, % -48,3% nm nm
Global Ultimate Owner MG Baltic, UAB (Darius 

Mockus)
Public Broadcaster UP Invest, OÜ (Margus 

Linnamäe)

TOP 5 TV CHANELS IN THE BALTICS 
AND THEIR FINANCIAL INDICATORS



30

Baltic Media Health Check 2018–2019

#3 TV channel LRT Televizija LNT TV3
Share (%), 2018 12,2 7,6 10,2
Share (%), 2017 10,5 7,8 11,3
Change in share 2018 vs 2017, pp 1,7 -0,2 -1,1
Broadcaster Lietuvos nacionalinis 

radijas ir televizija
All Media Latvia, SIA All Media Eesti, AS

Turnover in 2018 (euros) 38 865 029 18 617 426 14 472 298
Turnover in 2017 (euros) 35 813 306 18 467 432 13 963 721
Change in Turnover 2018 vs 
2017, %

8,5% 0,8% 3,6%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) -796 735 2 870 303 584 782
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) -592 358 1 391 281 -336 180
Change in Profit 2018 vs 2017, % nm 106,3% nm
Global Ultimate Owner Public Broadcaster Providence Equity Part-

ners (Jonathan Milton 
Nelson, Glenn Creamer, 
Paul Salem)

Providence Equity Part-
ners (Jonathan Milton 
Nelson, Glenn Creamer, 
Paul Salem)

#4 TV channel BTV PBK RTR Planeta
Share (%), 2018 6,3 7,3 4,8
Share (%), 2017 7,0 8,2 4,8
Change in share 2018 vs 2017, pp -0,7 -0,9 0,0
Broadcaster Laisvas ir nepriklausomas 

kanalas, UAB
Pirmais Baltijas Kanāls, 
SIA

Balti Autorite ja 
Leviliit**

Turnover in 2018 (euros) 24 647 000 2 870 145 203 649
Turnover in 2017 (euros) 25 937 000 2 989 906 195 761
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

-5,0% -4,0% 4,0%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 1 793 000 648 062 24 585
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 3 467 000 101 879 21 784
Change in Profit 2018 vs 2017, % -48,3% 536,1% 12,9%
Global Ultimate Owner MG Baltic, UAB (Darius 

Mockus)
Baltijas Mediju Alianse, 
SIA (Oļegs Solodovs, 
Alexey Plyasunov)

Oleg Domanin, Ljubov 
Domanina

#5 TV channel Lietuvos ryto TV NTV Mir Baltic PBK
Share (%), 2018 5,0 6,9 4,3
Share (%), 2017 5,4 7,3 5,2
Change in share 2018 vs 2017, pp -0,4 -0,4 -0,9
Broadcaster Lietuvos ryto televizija, 

UAB
TEM LV, SIA*** Pirmais Baltijas Kanāls, 

SIA
Turnover in 2018 (euros) 2 816 735 2 282 369 2 870 145
Turnover in 2017 (euros) 3 066 094 2 097 350 2 989 906
Change in Turnover 2018 vs 
2017, %

-8,1% 8,8% -4,0%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) -577 481 157 092 648 062
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) -364 588 33 051 101 879
Change in Profit 2018 vs 2017, % nm 375,3% 536,1%
Global Ultimate Owner Lietuvos rytas, UAB 

(BIG group, UAB, 
Gedvydas Vainauskas, 
Vidmantas Strimaitis)

Baltijas Mediju Alianse, 
SIA (Oļegs Solodovs, 
Alexey Plyasunov)

Baltijas Mediju Alianse, 
SIA (Oļegs Solodovs, 
Alexey Plyasunov)



31

Baltic Media Health Check 2018–2019

Sources:
Audience data Kantar Lithuania, TV 

Audience Survey, TV 
Meter panel 2018; 2017

Kantar Latvia, TV Audi-
ence Survey 2018; 2017

TV Audience Measure-
ment 2018; 2017

Share (%) Consolidated TV share of viewing, the percentage of the total viewing time 
over a given period of time

Target audience Lithuanian residents 
aged 4+ years

Latvian residents aged 
4+ years

Estonian residents aged 
4+ years

Financial data Creditreform Lursoft Centre of Registers and 
Information Systems

na data not available
nm not meaningful to calculate

* Estonian media group AS Eesti Meedia renamed itself AS Postimees Grupp, reflecting its flagship publication, in 
February 2019. The group also changed its financial reporting year in 2018 to start from May 1 and end on April 30. 
Therefore for 2018 AS Postimees Grupp’s financial reporting period lasted for 16 months from 01.01.2018 until  
30.04.2019.                        			

**TV channel RTR Planeta is owned by the Russian state-owned broadcaster VGTRK (Всероссийская государственная 
телевизионная и радиовещательная компания), however, it is the Balti Autorite ja Leviliit which owns the rights to 
distribute RTR Planeta TV channel in Estonia, therefore for the purposes of this report financial information reported by 
Balti Autorite ja Leviliit is used. Balti Autorite ja Leviliit is registered as a non-profit association, therefore its owners are 
not known. Members of the board of Balti Autorite ja Leviliit Oleg Domanin and Ljubov Domanina are the owners of a 
company that distributes RTR Planeta TV channel in Latvia, SIA Baltic Media Union.			 

*** Owner of NTV Mir Baltic TV channel ir Baltic Media Alliance Ltd, registered in the UK under Ofcom. The 
representative of this TV channel in Latvia is SIA TEM LV, which is owned by SIA Baltijas Mediju Alianse.	

Decline in audience and/or financial results marked in red



32

Baltic Media Health Check 2018–2019

TOP 5 Internet Media Websites Lithuania Latvia Estonia
#1 portal delfi.lt delfi.lv delfi.ee
The website is a part of other 
media outlet 

No No No

Cover 2018 722 200 548 500 380 000
Cover 2017 876 700 538 200 375 000
Change in cover 2018 vs 2017, % -17,6% 1,9% 1,3%
Cover in 2018, %  33,6  34,5  39,0
Cover in 2017, %  40,0  33,4  38,2
Change in the Cover  
2018 vs 2017, pp

- 6,4  1,1  0,8

Owner Delfi, UAB Delfi, AS Ekspress Meedia, AS
Turnover in 2018 (euros) 8 768 616 4 038 560 21 380 704
Turnover in 2017 (euros) 9 487 429 3 974 800 18 832 331
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

-7,6% 1,6% 13,5%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 1 242 866 -444 006 478 925
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 1 419 096 199 893 1 241 819
Change in profit 2018 vs 2017, % -12,4% nm -61,4%
Global Ultimate Owner Ekspress Grupp, AS 

(Hans H. Luik)
Ekspress Grupp, AS 
(Hans H. Luik)

Ekspress Grupp, AS 
(Hans H. Luik)

#2 portal 15min.lt tvnet.lv postimees.ee
The website is a part of other 
media outlet 

No No Yes

Cover 2018 502 800 340 500 268 000
Cover 2017 568 000 455 400 246 000
Change in cover 2018 vs 2017, % -11,5% -25,2% 8,9%
Cover in 2018, %  23,4  21,4  27,5
Cover in 2017, %  25,9  28,3  25,1
Change in the Cover  
2018 vs 2017, pp

- 2,5 - 6,9  2,4

Owner 15min, UAB** TV Net, SIA** Postimees Grupp, AS *
Turnover in 2018 (euros) 5 561 509 2 078 875 52 973 000
Turnover in 2017 (euros) 4 193 866 2 043 349 37 809 000
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

32,6% 1,7% 40.1%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) -277 711 -1 035 253 -8 901 000
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 141 809 -731 215 -6 784 000
Change in profit 2018 vs 2017, % nm nm nm
Global Ultimate Owner Postimees Grupp, AS 

(Margus Linnamäe)
Postimees Grupp, AS 
(Margus Linnamäe)

UP Invest, OÜ (Margus 
Linnamäe)

TOP 5  INTERNET MEDIA WEBSITES 
IN THE BALTICS AND THEIR 
FINANCIAL INDICATORS



33

Baltic Media Health Check 2018–2019

#3 portal lrytas.lt jauns.lv ohtuleht.ee
The website is a part of other 
media outlet 

Yes Yes Yes

Cover 2018 398 700 71 500 118 000
Cover 2017 449 900 97 300 128 000
Change in cover 2018 vs 2017, % -11,4% -26,5% -7,8%
Cover in 2018, %  18,5  4,5 12,1
Cover in 2017, %  20,5  6,0 13,1
Change in the Cover 2018 vs 
2017, pp

- 2,0 - 1,5 - 1,0

Owner Lrytas, UAB Izdevniecība Rīgas Viļņi, 
SIA

Õhtuleht Kirjastus, AS 

Turnover in 2018 (euros) 2 444 681 5 902 865 11 684 301
Turnover in 2017 (euros) 2 641 289 5 999 014 9 053 246
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

-7,4% -1,6% 29,1%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) -247 015 81 400 -178 747
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 85 398 -189 854 495 105
Change in profit 2018 vs 2017, % nm nm nm
Global Ultimate Owner BIG group, UAB, 

Gedvydas Vainauskas, 
Vidmantas Strimaitis

Izdevniecība Pulss Plus, 
SIA (Aija Šmidre)

Ekspress Grupp, AS 
(Hans H. Luik), Suits 
Meedia, OÜ (Kristi 
Veeber)

#4 portal alfa.lt lsm.lv err.ee
The website is a part of other 
media outlet 

Yes Yes Yes

Cover 2018 99 700 64 100 93 000
Cover 2017 103 200 41 200 71 000
Change in cover 2018 vs 2017, % -3,4% 55,6% 31,0%
Cover in 2018, %  4,6  4,0 9,5
Cover in 2017, %  4,7  2,6 7,3
Change in the Cover  
2018 vs 2017, pp

- 0,1  1,4  2,2

Owner Naujienų centras, UAB Latvijas Televīzija, VSIA Eesti Rahvusringhääling
Turnover in 2018 (euros) 743 395 19 556 153 39 300 000
Turnover in 2017 (euros) 603 713 18 322 514 36 944 000
Change in Turnover 2018 vs 
2017, %

23,1% 6,7% 6,4%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 613 -733 506 1 005 000
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 23 838 -233 056 270 000
Change in profit 2018 vs 2017, % -97,4% nm 272,2%
Global Ultimate Owner Ovidijus Lukošius Public Broadcaster Public Broadcaster



34

Baltic Media Health Check 2018–2019

#5 portal tv3.lt diena.lv epl.delfi.ee (Eesti Päev-
aleht)

The website is a part of other 
media outlet 

Yes Yes Yes

Cover 2018 88 800 43 800 60 000
Cover 2017 51 800 34 600 63 000
Change in cover 2018 vs 2017, % 71,4% 26,6% -4,8%
Cover in 2018, %  4,1  2,4 6,1
Cover in 2017, %  2,4  2,1 6,4
Change in the Cover  
2018 vs 2017, pp

 1,7  0,3 - 0,3

Owner All Media Lithuania, 
UAB

Dienas Mediji, SIA Ekspress Meedia, AS

Turnover in 2018 (euros) 26 214 002 2 197 745 21 380 704
Turnover in 2017 (euros) 24 625 994 2 316 944 18 832 331
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

6,4% -5,1% 13,5%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 6 109 538 -515 870 478 925
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 4 499 728 -297 222 1 241 819
Change in profit 2018 vs 2017, % 35,8% nm -61,4%
Global Ultimate Owner Providence Equity Part-

ners (Jonathan Milton 
Nelson, Glenn Creamer, 
Paul Salem)

Edgars Kots Ekspress Grupp, AS 
(Hans H. Luik)

Decline in audience and/or financial results marked in red

Sources:
Cover data Kantar Lithuania, Digi-

tal Survey Spring 2018; 
2017

Kantar Latvia, Digital 
Survey Spring 2018; 
2017

TNSAtlas 2018; 2017

Target Audience Lithuanian residents 
aged 15-74 years

Latvian residents aged 
15-74 years

Estonian residents aged 
15-74 years

Cover The average number of visitors per day
Cover, % The average number of visitors as percentage of target audience per day
Financial data Creditreform Lursoft Centre of Registers and 

Information Systems
na data not available
nm not meaningful to calculate

* Estonian media group AS Eesti Meedia renamed itself AS Postimees Grupp, reflecting its flagship publication, in Febru-
ary 2019. The group also changed its financial reporting year in 2018 to start from May 1 and end on April 30. Therefore 
for 2018 AS Postimees Grupp’s financial reporting period lasted for 16 months from 01.01.2018 until 30.04.2019. 
** SIA TV NET and UAB 15min together with other Postimees Grupp AS companies in 2018 changed its financial year 
to start from May 1 and end April 30. For SIA TV Net, the 2018 data here is shown for the latest full financial year from 
01.05.2018 until 30.04.2019. For UAB 15min the reporting period for 2018 was from 01.01.2018 until 30.04.2019. For 
both companies the data for 2017 is based on the previous reporting period - 01.01.2017-31.12.2017.



35

Baltic Media Health Check 2018–2019

TOP 5 RADIO STATIONS IN THE BALTICS 
AND THEIR FINANCIAL INDICATORS
TOP5 Most Popular Radio Sta-
tions

Lithuania Latvia Estonia

#1 Radio M-1 Latvijas Radio 2 Vikerraadio
Reach daily, 2018 323 000 236 800 137 000
Reach daily, 2017 399 900 209 100* 195 000*
Change in daily reach  
2018 vs 2017, %

- 0,2 nm nm

Reach daily (%), 2018  15,2  15,1  13,5
Reach daily (%), 2017  18,2 12.5* 19.1*
Change in daily reach (%)  
2018 vs 2017, pp

- 3,0 nm nm

Owner M-1, UAB Latvijas Radio, VSIA Eesti Rahvusringhääling
Turnover in 2018 (euros) 3 874 457 9 979 580 39 300 000
Turnover in 2017 (euros) 3 505 980 9 174 211 36 944 000
Changes in Turnover  
2018 vs 2017, %

10,5% 8,8% 6,4%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 1 499 261 162 628 1 005 000
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 1 406 287 -174 301 270 000
Changes in Profit  
2018 vs 2017, %

6,6% nm 272,2%

Global Ultimate Owner Ramunė Grušnytė-Mi-
kalauskienė

Public broadcaster Public Broadcaster

#2 Radio Lietus Radio Skonto Sky Plus
Reach daily, 2018 276 600 198 100 112 000
Reach daily, 2017 323 300 142 500* 111 000*
Change in daily reach  
2018 vs 2017, %

-14,4% nm nm

Reach daily (%), 2018  13,0  12,6  11,0
Reach daily (%), 2017  14,7  8,5*  10,9*
Change in daily reach (%)  
2018 vs 2017, pp

- 1,7 nm nm

Owner M-1, UAB Radio Skonto, SIA Taevaraadio, AS
Turnover in 2018 (euros) 3 874 457 1 631 698 320 068
Turnover in 2017 (euros) 3 505 980 1 509 078 246 670
Changes in Turnover  
2018 vs 2017, %

10,5% 8,1% 29,8%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 1 499 261 155 869 102 113
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 1 406 287 43 530 33 720
Changes in Profit  
2018 vs 2017, %

6,6% 258,1% 202,8%

Global Ultimate Owner Ramunė Grušnytė-Mi-
kalauskienė

Guntis Indriksons, 
RS Media, SIA (Edijs 
Akolovs, Juris Egle, Ivars 
Laimonis Embrekts)

Harald Tehver



36

Baltic Media Health Check 2018–2019

#3 Radio LRT Radijas Latvijas Radio 1 Raadio Elmar
Reach daily, 2018 215 900 134 700 96 000
Reach daily, 2017 261 800 119 800* 112 000*
Change in daily reach  
2018 vs 2017, %

-17,5% nm nm

Reach daily (%), 2018  10,2  8,6  9,5
Reach daily (%), 2017  11,9  7,2*  11,0*
Change in daily reach (%)  
2018 vs 2017, pp

- 1,7 nm nm

Owner Lietuvos nacionalinis 
radijas ir televizija

Latvijas Radio, VSIA Postimees Grupp, AS **

Turnover in 2018 (euros) 38 865 029 9 979 580 52 973 000
Turnover in 2017 (euros) 35 813 306 9 174 211 37 809 000
Changes in Turnover  
2018 vs 2017, %

8,5% 8,8% 40.1%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) -796 735 162 628 -8 901 000
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) -592 358 -174 301 -6 784 000
Changes in Profit 2018 vs 2017, 
%

nm nm nm

Global Ultimate Owner Public broadcaster Public broadcaster UP Invest, OÜ (Margus 
Linnamäe)

#4 Radio Radiocentras Eiropas Hitu Radio Star FM
Reach daily, 2018 203 900 128 200 85 000
Reach daily, 2017 250 500 84 300* 90 000*
Change in daily reach  
2018 vs 2017, %

-18,6% nm nm

Reach daily (%), 2018  9,6  8,2  8,3
Reach daily (%), 2017  11,4  5,0*  8,8*
Change in daily reach (%)  
2018 vs 2017, pp

- 1,8 nm nm

Owner Radiocentras, UAB EHR Mediju Grupa, 
SIA

Mediainvest Holding AS

Turnover in 2018 (euros) 1 090 548 1 513 450 2 071 629
Turnover in 2017 (euros) 652 498 1 931 844 1 754 047
Changes in Turnover  
2018 vs 2017, %

67,1% -21,7% 18,1%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 269 474 -37 540 353 256
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 39 580 -76 882 219 086
Changes in Profit  
2018 vs 2017, %

580,8% nm 61,2%

Global Ultimate Owner Achemos grupė (Lyda 
Lubienė, Viktorija Lu-
bytė, Jūratė Žadeikienė)

Uģis Polis, Ričards Zakss Providence Equity Part-
ners (Jonathan Milton 
Nelson, Glenn Creamer, 
Paul Salem)



37

Baltic Media Health Check 2018–2019

Decline in audience and/or financial results marked in red

Sources:
Audience data Kantar Lithuania, 

Radio Audience Survey 
(Day-After-Recall) 2018; 
2017

Kantar Latvia, Radio 
Audience Measurement 
(Day-After-Recall) 2018; 
Radio Audience Mea-
surement (Diaries) 2017

Kantar Emor, 2018 
Radio Audience Survey 
(Day-After-Recall); 2017 
Radio Audience Survey 
(Diaries)

Reach daily The number of people who listen to a certain radio station for at least 15 
minutes per day

Reach daily (%) The average percentage of people in a target group who listen to a certain radio 
station for at least 15 minutes per day

Target audience Lithuanian residents 
aged 16 to 74 years 

Latvian residents aged 12 
to 74 years (2017) and 
aged 16 to 74 (2018)

Estonian residents aged 
12 to 74 years 

Financial data Creditreform Lursoft Centre of Registers and 
Information Systems

na data not available
nm not meaningful to calculate

* In 2018, the methodology for radio audience surveys in Latvia and Estonia was changed, therefore reach data of 
2018 are not comparable with the reach data from 2017. In Lithuania, the methodology was changed in 2017, there-
fore its indicators are comparable.			 

** Estonian media group AS Eesti Meedia renamed itself AS Postimees Grupp, reflecting its flagship publication, in 
February 2019. The group also changed its financial reporting year in 2018 to start from May 1 and end on April 
30. Therefore for 2018 AS Postimees Grupp’s financial reporting period lasted for 16 months from 01.01.2018 until 
30.04.2019.			 

#5 Radio Rusradio LT Radio SWH Retro FM
Reach daily, 2018 129 200 115 900 64 000
Reach daily, 2017 134 900 77 600* 66 000*
Change in daily reach  
2018 vs 2017, %

-4,2% nm nm

Reach daily (%), 2018  6,1  7,4  6,3
Reach daily (%), 2017  6,2  4,6*  6,5*
Change in daily reach (%)  
2018 vs 2017, pp

- 0,1 nm nm

Owner Radiocentras, UAB Radio SWH, AS Taevaraadio, AS
Turnover in 2018 (euros) 1 090 548 2 927 118 320 068
Turnover in 2017 (euros) 652 498 2 696 459 246 670
Changes in Turnover  
2018 vs 2017, %

67,1% 8,6% 29,8%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 269 474 101 959 102 113
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 39 580 -14 517 33 720
Changes in Profit  
2018 vs 2017, %

580,8% nm 202,8%

Global Ultimate Owner Achemos grupė (Lyda 
Lubienė, Viktorija Lu-
bytė, Jūratė Žadeikienė)

Jānis Šipkēvics, Filips 
Rubenis, DLT Capital 
OU (Tatiana Tolstaya)

Harald Tehver



38

Baltic Media Health Check 2017–2018

TOP 5 NEWSPAPERS IN THE BALTICS 
AND THEIR FINANCIAL INDICATORS

TOP5 Most Popular Newspapers Lithuania Latvia Estonia
#1 Newspaper Lietuvos Rytas MK - Латвия/ 

MK-Latvija (rus)
Postimees

Title in English Lithuanian Morning MK-Latvia The Postman
Frequency 5 issues per week 1 issue per week 6 issues per week
Cover in 2018 188 800 167 200 158 000
Cover in 2017 185 600 168 100 167 000
Change in Cover 2018 vs 2017, % 1,7% -0,5% -5,4%
Cover (%) in 2018  8,8  10,6  16,2
Cover (%) in 2017  8,5  10,4  17,0
Change in the Cover (%)  
2018 vs 2017, pp

 0,3  0,2 - 0,8

Circulation in 2018 26 278 45 000 42 600
Circulation in 2017 28 650 45 000 44 700
Publisher Lietuvos rytas, UAB Izdevniecības nams Print 

Media, SIA
Postimees Grupp, AS *

Turnover in 2018 (euros) 5 691 087 1 145 595 52 973 000
Turnover in 2017 (euros) 6 431 404 1 146 359 37 809 000
Change in Turnover 2018 vs 2017, 
%

-11,5% -0,1% 40.1%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) -990 234 312 519 -8 901 000
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) -102 049 2 542 -6 784 000
Change in Profit 2018 vs 2017, % nm 12194,2% nm
Global Ultimate Owner BIG group, UAB, 

Gedvydas Vainauskas, 
Vidmantas Strimaitis

Baltijas Mediju Alianse, 
SIA (Oļegs Solodovs, 
Alexey Plyasunov)

UP Invest, OÜ (Margus 
Linnamäe)



39

Baltic Media Health Check 2017–2018

#2 Newspaper Vakaro Žinios Латвийские Вести/
Latvijskie Vesti (rus)

Õhtuleht

Title in English Evening News Latvian News Evening Newspaper
Frequency 5 issues per week 1 issue per week 6 issues per week
Cover in 2018 138 900 50 100 134 000
Cover in 2017 126 900 53 700 127 000
Change in Cover 2018 vs 2017, % 9,5% -6,7% 5,5%
Cover (%) in 2018  6,5  3,2  13,7
Cover (%) in 2017  5,8  3,3  13,0
Change in the Cover (%)  
2018 vs 2017, pp

 0,7 - 0,1  0,7

Circulation in 2018 25 470 na 44 200
Circulation in 2017 26 320 na 47 600
Publisher Respublikos leidiniai, 

UAB
Zīme, SIA Õhtuleht Kirjastus, AS 

Turnover in 2018 (euros) 1 955 292 2 785 078 11 684 301
Turnover in 2017 (euros) 2 201 632 3 190 528 9 053 246
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

-11,2% -12,7% 29,1%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) -47 583 -151 154 -178 747
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 7 483 39 366 495 105
Change in Profit  
2018 vs 2017, %

nm nm nm

Global Ultimate Owner Respublikos investicija, 
UAB (Vitas Tomkus, 
Lina Tomkienė), Justinas 
Tomkus, Rytis Tomkus

Jeļena Ustinova Ekspress Grupp, AS 
(Hans H. Luik), Suits 
Meedia, OÜ (Kristi 
Veeber)

#3 Newspaper Respublika Суббота/Subbota (rus) Maaleht
Title in English Republic Saturday Rural Newspaper
Frequency 1 issue per week 1 issue per week 1 issue per week
Cover in 2018 59 600 50 000 88 000
Cover in 2017 56 400 50 100 89 000
Change in Cover 2018 vs 2017, % 5,7% -0,2% -1,1%
Cover (%) in 2018  2,8  3,2  9,1
Cover (%) in 2017  2,6  3,1  9,1
Change in the Cover (%)  
2018 vs 2017, pp

 0,2  0,1  0,0

Circulation in 2018 11 154 na 49 800
Circulation in 2017 na na 52 500
Publisher Respublikos leidiniai, 

UAB
Zīme, SIA Ekspress Meedia, AS

Turnover in 2018 (euros) 1 955 292 2 785 078 21 380 704
Turnover in 2017 (euros) 2 201 632 3 190 528 18 832 331
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

-11,2% -12,7% 13,5%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) -47 583 -151 154 478 925
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 7 483 39 366 1 241 819
Change in Profit 2018 vs 2017, % nm nm -61,4%



Global Ultimate Owner Respublikos investicija, 
UAB (Vitas Tomkus, 
Lina Tomkienė), Justinas 
Tomkus, Rytis Tomkus

Jeļena Ustinova Ekspress Grupp, AS 
(Hans H. Luik)

#4 Newspaper Kauno Diena Latvijas Avīze Eesti Ekspress
Title in English Kaunas' Day Latvia's Newspaper Estonian Express
Frequency 6 issues per week 5 issues per week 1 issue per week
Cover in 2018 41 100 49 700 70 000
Cover in 2017 48 400 56 100 70 000
Change in Cover 2018 vs 2017, % -15,1% -11,4% 0,0%
Cover (%) in 2018  1,9  3,2  7,2
Cover (%) in 2017  2,2  3,5  7,2
Change in the Cover (%)  
2018 vs 2017, pp

- 0,3 - 0,3  0,0

Circulation in 2018 18 486 12 654 25 100
Circulation in 2017 18 014 14 250 27 700
Publisher Diena Media News, 

UAB
Latvijas Mediji, AS Ekspress Meedia, AS

Turnover in 2018 (euros) 3 414 989 4 505 439 21 380 704
Turnover in 2017 (euros) 2 961 039 4 531 822 18 832 331
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

15,3% -0,6% 13,5%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 567 014 -479 057 478 925
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 493 728 -216 556 1 241 819
Change in Profit 2018 vs 2017, % 14,8% nm -61,4%
Global Ultimate Owner Sunra, UAB, Mindaugas 

Mickevičius, Vytautas 
Stankus, 

N & J, SIA (Olafs 
Berķis)

Ekspress Grupp, AS 
(Hans H. Luik)

#5 Newspaper Obzor Ievas Padomu Avīze Eesti Päevaleht
Title in English Review Eve's Advice Newspaper Estonian Daily  

Newspaper
Frequency 1 issue per week 1 issue per week 6 issues per week
Cover in 2018 40 600 49 300 64 000
Cover in 2017 48 800 55 600 74 000
Change in Cover 2018 vs 2017, % -16,8% -11,3% -13,5%
Cover (%) in 2018  1,9  3,1  6,6
Cover (%) in 2017  2,2  3,4  7,5
Change in the Cover (%)  
2018 vs 2017, pp

- 0,3 - 0,3 - 0,9

Circulation in 2018 18 842 23 000 15 500
Circulation in 2017 20 229 24 593 15 300
Publisher Flobis, UAB Žurnāls Santa, SIA Ekspress Meedia, AS
Turnover in 2018 (euros) 430 039 7 131 909 21 380 704
Turnover in 2017 (euros) 451 240 7 367 671 18 832 331
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

-4,7% -3,2% 13,5%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) -11 195 1 343 242 478 925
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) -22 173 1 219 570 1 241 819
Change in Profit 2018 vs 2017, % nm 10,1% -61,4%
Global Ultimate Owner Anatolij Lozinskij, Bori-

sas Lozinskis, Vladimir 
Farberov, Josif User, 
Oksana Lozinskaja

Santa Anča, Ivars Zariņš Ekspress Grupp, AS 
(Hans H. Luik)



41

Baltic Media Health Check 2017–2018

Cover data Kantar Lithuania Reader-
ship Survey 2018 Spring; 
2017 Spring

Kantar Latvia National 
Readership Survey 2018; 
2017

Kantar Emor, TNSAtlas 
2018; 2017

Target Audience Lithuanian residents  
aged 15-74 years

Latvian residents aged 15-
74 years (2017) and 16-74 
(2018)

Estonian residents aged 
15-74 years

Cover The average number of readers in target group for one issue of press edition
Cover, % The average percentage of readers in target group for one issue of press edition
Circulation data Ministry of Culture of 

Lithuania
As disclosed by the pub-
lishers of newspapers

Estonian Newspaper Asso-
ciation

Period for circulation data Second half of 2018; sec-
ond half of 2017

December 2018; Decem-
ber 2017

December 2018; Decem-
ber 2017

Financial data Creditreform Lursoft Centre of Registers and 
Information Systems

na data not available
nm not meaningful to calculate

* Estonian media group AS Eesti Meedia renamed itself AS Postimees Grupp, reflecting its flagship publication, in 
February 2019. The group also changed its financial reporting year in 2018 to start from May 1 and end on April 
30. Therefore for 2018 AS Postimees Grupp’s financial reporting period lasted for 16 months from 01.01.2018 until 
30.04.2019.                   

Decline in audience and/or financial results marked in red



42

Baltic Media Health Check 2018–2019

TOP5 Most Popular Magazines Lithuania Latvia Estonia
#1 Magazine Savaitė Ieva Kroonika
Title in English Week Eve Chronicle
Type of the Magazine TV listings, household 

and lifestyle tips
Women, lifestyle Entertainment, celeb-

rities
Frequency weekly weekly weekly
Cover in 2018 533 800 166 600 64 000
Cover in 2017 491 700 173 300 59 000
Change in Cover 2018 vs 2017 8,6% -3,9% 8,5%
Cover in 2018, %  24,8  10,6  6,5
Cover in 2017, %  22,4  10,8  6,0
Change in the Cover  
2018 vs 2017, pp

 2,4 - 0,2  0,5

Circulation in 2018 195 898 47 100 30 300
Circulation in 2017 196 745 50 543 33 400
Publisher Savaitė, UAB Žurnāls Santa, SIA Ekspress Meedia, AS
Turnover in 2018 (euros) 4 246 583 7 131 909 21 380 704
Turnover in 2017 (euros) 3 834 576 7 367 671 18 832 331
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

10,7% -3,2% 13,5%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 590 941 1 343 242 478 925
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 710 956 1 219 570 1 241 819
Change in Profit 2018 vs 2017, % -16,9% 10,1% -61,4%
Global Ultimate Owner Asta Jelinskienė, Alek-

sandras Maceina
Santa Anča, Ivars Zariņš Ekspress Grupp, AS 

(Hans H. Luik)

TOP 5 MAGAZINES IN THE BALTICS 
AND THEIR FINANCIAL INDICATORS



43

Baltic Media Health Check 2018–2019

#2 Magazine Žmonės Privātā Dzīve Naisteleht
Title in English People Private Life Women's Paper
Type of the Magazine Entertainment, celeb-

rities
Entertainment, celeb-
rities

Women

Frequency weekly weekly weekly
Cover in 2018 204 200 116 000 50 000
Cover in 2017 247 000 123 200 58 000
Change in Cover 2018 vs 2017 -17,3% -5,8% -13,8%
Cover in 2018, %  9,5  7,4  5,1
Cover in 2017, %  11,3  7,6  5,9
Change in the Cover  
2018 vs 2017, pp

- 1,8 - 0,2 - 0,8

Circulation in 2018 60 000 31 300 28 200
Circulation in 2017 67 680 32 817 28 900
Publisher Media bitės, UAB Žurnāls Santa, SIA Õhtuleht Kirjastus, AS 
Turnover in 2018 (euros) 5 457 861 7 131 909 11 684 301
Turnover in 2017 (euros) 1 433 449 7 367 671 9 053 246
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

280,8% -3,2% 29,1%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 397 617 1 343 242 -178 747
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 38 674 1 219 570 495 105
Change in Profit 2018 vs 2017, % 928,1% 10,1% nm
Global Ultimate Owner Tomas Balžekas, Mar-

tynas Basokas, Vytautas 
Kaikaris, Gabrielė Burbi-
enė, Tomas Bindokas

Santa Anča, Ivars Zariņš Ekspress Grupp, AS 
(Hans H. Luik), Suits 
Meedia, OÜ (Kristi 
Veeber)

#3 Magazine Prie kavos Kas Jauns Imeline Teadus
Title in English With Coffee What's New Fantastic Science
Type of the Magazine Women Entertainment, celeb-

rities
Popular science, educa-
tion

Frequency weekly weekly monthly
Cover in 2018 125 300 112 100 45 000
Cover in 2017 118 100 126 700 46 000
Change in Cover 2018 vs 2017 6,1% -11,5% -2,2%
Cover in 2018, %  5,8  7,1  4,7
Cover in 2017, %  5,4  7,9  4,7
Change in the Cover  
2018 vs 2017, pp

 0,4 - 0,8  0,0

Circulation in 2018 na na 16 600
Circulation in 2017 37 000 na 20 400
Publisher SS Leidyba, UAB Izdevniecība Rīgas Viļņi, 

SIA
Äripäev, AS

Turnover in 2018 (euros) 1 049 336 5 902 865 15 262 000
Turnover in 2017 (euros) 1 139 216 5 999 014 14 515 000
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

-7,9% -1,6% 5,1%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 13 086 81 400 558 000
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 66 958 -189 854 767 000
Change in Profit 2018 vs 2017, % -80,5% nm -27,2%
Global Ultimate Owner Regina Sudakoviene Izdevniecība Pulss Plus, 

SIA (Aija Šmidre)
Bonnier Group AB



44

Baltic Media Health Check 2017–2018

#4 Magazine Ji Ievas Stāsti Kodu&Aed
Title in English She Eve's Stories Home & Garden
Type of the Magazine Women Biographies, stories Interior design, decora-

tion, gardening
Frequency weekly bi-weekly monthly
Cover in 2018 88 000 106 300 45 000
Cover in 2017 79 500 113 700 51 000
Change in Cover 2018 vs 2017 10,7% -6,5% -11,8%
Cover in 2018, %  4,1  6,8  4,6
Cover in 2017, %  3,6  7,1  5,2
Change in the Cover  
2018 vs 2017, pp

 0,5 - 0,3 - 0,6

Circulation in 2018 25 000 36 200 14 200
Circulation in 2017 31 360 38 755 20 300
Publisher Media bitės, UAB Žurnāls Santa, SIA Ühinenud Ajakirjad, 

OÜ
Turnover in 2018 (euros) 5 457 861 7 131 909 2 004 797
Turnover in 2017 (euros) 1 433 449 7 367 671 1 894 618
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

280,8% -3,2% 5,8%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 397 617 1 343 242 206 017
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 38 674 1 219 570 164 155
Change in Profit 2018 vs 2017, % 928,1% 10,1% 25,5%
Global Ultimate Owner Tomas Balžekas, Mar-

tynas Basokas, Vytautas 
Kaikaris, Gabrielė Burbi-
enė, Tomas Bindokas

Santa Anča, Ivars Zariņš Marko Tamme

#5 Magazine Savaitė. Namie ir Sode Ievas Virtuve Imeline Ajalugu
Title in English Week. Home and Gar-

den
Eve's Kitchen Fantastic History

Type of the Magazine Gardening, interior 
design

Cooking Popular history, educa-
tion

Frequency bi-weekly monthly monthly
Cover in 2018 87 900 80 600 42 000
Cover in 2017 71 100 94 500 51 000
Change in Cover 2018 vs 2017 23,6% -14,7% -17,6%
Cover in 2018, %  4,1  5,1  4,4
Cover in 2017, %  3,2  5,9  5,2
Change in the Cover  
2018 vs 2017, pp

 0,9 - 0,8 - 0,8

Circulation in 2018 26 381 18 700 21 100
Circulation in 2017 28 300 24 790 21 200
Publisher Savaitė, UAB Žurnāls Santa, SIA Äripäev, AS
Turnover in 2018 (euros) 4 246 583 7 131 909 15 262 000
Turnover in 2017 (euros) 3 834 576 7 367 671 14 515 000
Change in Turnover  
2018 vs 2017, %

10,7% -3,2% 5,1%

Profit/Loss 2018 (after tax, euros) 590 941 1 343 242 558 000
Profit/Loss 2017 (after tax, euros) 710 956 1 219 570 767 000
Change in Profit 2018 vs 2017, % -16,9% 10,1% -27,2%
Global Ultimate Owner Asta Jelinskienė, Alek-

sandras Maceina
Santa Anča, Ivars Zariņš Bonnier Group AB



Decline in audience and/or financial results marked in red

Sources:
Cover data Kantar Readership Sur-

vey 2018 Spring; 2017 
Spring

Kantar National Reader-
ship Survey 2018; 2017

TNSAtlas 2018; 2017

Target Audience Lithuanian residents 
aged 15-74 years

Latvian residents aged 
15-74 years (2017) and 
16-74 (2018)

Estonian residents aged 
15-74 years

Cover The average number of readers in target group for one issue of press edition
Cover, % The average percentage of readers in target group for one issue of press edition
Circulation data Ministry of Culture 

of Lithuania, except 
for UAB Media bitės 
magazines

As disclosed by the pub-
lishers of newspapers

Estonian Newspaper 
Association

Period for circulation data Second half of 2018;  
second half of 2017

December 2018;  
December 2017

December 2018;  
December 2017

Financial data Creditreform Lursoft Centre of Registers and 
Information Systems

na data not available
nm not meaningful to calculate

Baltic Media Health Check 2018–2019




